Y
På bildet, de mørke bjelkene er slik jeg har det i dag.
Spørsmålet er om jeg skal sette doble lyse mellom de gamle... eller
legge på en lys mot de gamle...

I min teori, så bør det jo være bedre med flere bjelker mellom de gamle... flere jevnt fordelte i stedet for få og kraftigere... burde jo gjøre så gipsplatene vibrerer mindre... og burde jo stabilisere andre etasje bedre...

Men på den andre siden, så må jeg jo strimle isolasjonen mer isf, og hvilken effekt det gir vet jeg ikke?

thumb-5787_4B57283A.jpg

Hei!

Skal du lydisolere mellom rommene i underetasjen samt stabilisere overetasjen?

Hvis jeg har forstått deg riktig, ville jeg satt stenderne forskjøvet og gjort så platene bare sitter på én side av stenderne. De to vegghalvdelene skal ikke være sammenbygd. Fyll opp med isolasjon mellom stenderne og kanskje doble lag med gips (jo mer masse, desto bedre). Hvis du har en dør i den veggen, kan mye av lyden komme igjennom der også.

Håper du forstår hva jeg mener.

Med vennlig hilsen Alexandersson_1

Y
Ja jeg har lest litt om dette med forskjøvne stendere, gjerne så det blir litt sikksakk og forklaringene til dette, men er litt skeptisk men visst det går jo an å gjøre. Men tenker ikke å legge på mer gips osv dog - bare gjøre det man kan ut ifra eksisterende mål.

MEN akkurat dette med dobbel gips, med andre ord jo stivere jo bedre, med andre ord ville det beste vært om hele veggen var en eneste stender, da kan jo ingenting vibrere, ja, det er som sagt min logikktanke som ingen vil vite av.. :)

men som sagt, forskjøvne stendere kunne jeg jo ha brukt...

Er det noen ulempe om CC avstanden blir mindre?

og om man skal tenke ekstremt, om man nå har forskjøvne stendere så betyr det at de ikke er like dype som de som allerede finnes... ikke like dype, da dekker de ikke hele treplaten på taket og gulvet, altså belaster det vel skjevt, og vil vel knirke og romstere?

Sist redigert:
Å sette kortlinger mellom stenderne stiver opp en masse.
Vil du at veggen skal bli stiv, så kan du lime platen (spon) f.eks. og skru, deretter skru gips på sponplaten, det vil gjøre en forskjell.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.