Hei,

Jeg har nylig flyttet inn i et egenhjemshus i Tallkrogen, bygget i 1936. Ifølge sikre kilder var ytterveggene samt hjerteveggen (markert i rødt på tegningen nedenfor) bærende. En konstruktør som naboen hyrte inn har imidlertid sagt at hjerteveggen er "litt bærende" og at flere naboer har tatt den ned uten å forsterke. Vil man være helt på den sikre siden bør man likevel betrakte den som bærende, slik som jeg har forstått det.

På 1950-tallet ble huset tilbygd, noe som fremgår av de vedlagte byggetillatelsestegningene (både den opprinnelige og den senere byggetillatelsen). Mitt spørsmål gjelder nå den veggen som er markert i gult. Jeg skulle gjerne rive en del av den for å kunne bygge en hallgarderobe, men har forstått det slik at det kan være vanskelig å avgjøre om veggen er bærende eller ikke.

Har dere noen tips om hvordan man kan tenke rundt dette, eller hva jeg kan undersøke videre?

Tusen takk på forhånd!

Bilde av huset, en etasje pluss kjeller:
Gult trehus med rødt tak og hvite vinduer, omgitt av hage og hekker. Grønn port og kasse merket med nummer 29 ved inngangen.

Dagens planløsning:
Plantegning av ett ettplanshus med angitte rom som stue, kjøkken, soverom, hall, matsal, bad og innglasset uterom. Plantegning av kjeller med rom som soverom, pannerom, garasje, og diverse fasiliteter som toalett, vask og oppbevaringsrom.

Byggetillatelse fra 1936:
Plantegning av et enebolig fra 1936, med markering av rom som hall, kjøkken og bad i første etasje, samt kjellerrom som vaskerom og matkjeller.

Byggetillatelse for tilbygg 1950-tallet:
Tegning av et enplanshus med kjeller som viser fasader mot nord og vest, samt to planløsninger med romfordelinger og inngangspartier.

Bilde som viser hjertevegger i rødt samt hva jeg ønsker å rive i gult:
Plantegning av bunnplan med bærende vegger i rødt og ønske om å fjerne en vegg markert i gult nær inngangspartiet. Har stue, soverom, kjøkken.

Enkel bilde hvordan takstolene ligger:
Plantegning av et enetasjes hus med kjeller, viser bærende vegger i lilla og hjertvegg i rødt. Ønsket riving av gul vegg for hallgarderobe.

Ingen som har noen idé? :)

BirgitS
Man kan trenge å kontrollere i hvilken retning som bjelkene i bjelkelaget mellom inngangsetasjen og loftet ligger for å være sikker. Om bjelkene støtter seg på en vegg er veggen normalt bærende.

BirgitS BirgitS skrev:
Man kan behøve å kontrollere i hvilken retning bjelkene i bjelkelaget mellom inngangsetasjen og loftet ligger for å være sikker. Om bjelkene støtter seg på en vegg er veggen normalt bærende.
Inget bjelkelag der. Du ser takstolsretningene i første innlegg.

BirgitS
K Kane skrev:
Ingen bjelkelag der. Du ser takstolsretningene i første innlegg.
Jeg husker at Justus en gang skrev at retningen på bjelkelaget kunne variere mellom ulike rom når det gjaldt hus før standardiseringens tidevar. Typ hvis man ikke hadde bjelker som nådde hele veien langs med stuen, la man dem på tvers av stuen, uansett retningen på takstolene.

Nå er det vel usannsynlig når det gjelder den lille tilbygget, men å garantere noe er jo en annen sak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.