Jeg har nylig flyttet inn i et egenhjemshus i Tallkrogen, bygget i 1936. Ifølge sikre kilder var ytterveggene samt hjerteveggen (markert i rødt på tegningen nedenfor) bærende. En konstruktør som naboen hyrte inn har imidlertid sagt at hjerteveggen er "litt bærende" og at flere naboer har tatt den ned uten å forsterke. Vil man være helt på den sikre siden bør man likevel betrakte den som bærende, slik som jeg har forstått det.
På 1950-tallet ble huset tilbygd, noe som fremgår av de vedlagte byggetillatelsestegningene (både den opprinnelige og den senere byggetillatelsen). Mitt spørsmål gjelder nå den veggen som er markert i gult. Jeg skulle gjerne rive en del av den for å kunne bygge en hallgarderobe, men har forstått det slik at det kan være vanskelig å avgjøre om veggen er bærende eller ikke.
Har dere noen tips om hvordan man kan tenke rundt dette, eller hva jeg kan undersøke videre?
Tusen takk på forhånd!
Bilde av huset, en etasje pluss kjeller:
Dagens planløsning:
Byggetillatelse fra 1936:
Byggetillatelse for tilbygg 1950-tallet:
Bilde som viser hjertevegger i rødt samt hva jeg ønsker å rive i gult:
Man kan trenge å kontrollere i hvilken retning som bjelkene i bjelkelaget mellom inngangsetasjen og loftet ligger for å være sikker. Om bjelkene støtter seg på en vegg er veggen normalt bærende.
Man kan behøve å kontrollere i hvilken retning bjelkene i bjelkelaget mellom inngangsetasjen og loftet ligger for å være sikker. Om bjelkene støtter seg på en vegg er veggen normalt bærende.
Inget bjelkelag der. Du ser takstolsretningene i første innlegg.
Ingen bjelkelag der. Du ser takstolsretningene i første innlegg.
Jeg husker at Justus en gang skrev at retningen på bjelkelaget kunne variere mellom ulike rom når det gjaldt hus før standardiseringens tidevar. Typ hvis man ikke hadde bjelker som nådde hele veien langs med stuen, la man dem på tvers av stuen, uansett retningen på takstolene.
Nå er det vel usannsynlig når det gjelder den lille tilbygget, men å garantere noe er jo en annen sak.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.