Enda en tråd om bæreevne i segmentbygd Norrlandshus, dette noe annerledes mot de som jeg har sett i øvrige tråder her.

Flyttet i vår inn i et 2-etasjes hus fra 1971 i Stockholmsområdet. Ifølge opplysninger er underetasjen snekret/murt på stedet og deretter har man stilt et Norrlandshus ("Bräckevillan") ovenpå som overetasje. Huset måler cirka 13,5m*9,4m. Takstolene løper langsiden til langsiden. I 1997 ble taket endret til et valmet tak, hvor de nye takstolene ble stilt direkte ovenpå de gamle. Plantegning og et par bilder nedenfor.
Plantegning av et to-etasjes hus med ulike rom angitt på både nedre og øvre plan, inkludert soverom, kjøkken, bad, stue og garasje. Tegning av Norrlandshus fra 1971 med både front- og bakfasade vist. Inkluderer detaljer om dimensjoner og signatur fra byarkitekt. Tegning av et toetasjes hus med valmet tak, sett fra sør- og nordsiden, med vinduer og en dør i midten.

Vi står foran litt renoveringer med tilhørende nedtaking av vegg(er) i overetasjen og leter med lys og lykte etter informasjon om konstruksjon og bæreevne. Dokumentasjonen som kommunen har, er dessverre mangelfull, egentlig bare følgende side fra "teknisk beskrivelse" av Bräckevillan (altså overetasjen) som gir noe:
Dokument fra 1969 som beskriver byggematerialer og konstruksjonsdetaljer for Bräckevillan, inkludert gulvbjelkelag, yttervegg, segmentskillevegger, innvendige vegger og takkonstruksjon.

Vi skal ta ned nedenfor rødmerket vegg (den blåmerket klossen eksisterer ikke, der er det bare hulrom bak kjøleskapet hele veien gjennom skapet). Den langere delen av veggen løper i takstolenes retning og bør være en "segmentsskiljende vegg" ifølge den tekniske beskrivelsen, jeg har også tatt opp et mindre hull fra den ene siden og ser de 47x47-reglene som omtales. Antagelig ser jeg en liknende oppreget vegg om jeg åpner fra andre siden. Innerveggene som går i andre retningen (den lille biten som skal bort samt den lange som skiller kjøkken mot rommet med trappene) stemmer etter litt måling godt overens med "Innervägg" ifølge den tekniske beskrivelsen.
Plantegning av et hus med markerte røde og blå linjer; røde linjer viser deler av vegg som skal fjernes, blå firkant indikerer eksisterende hulrom.

Vi har faktisk hatt konstruktør på plass som har gitt en uttalelse om at det er fritt frem å kjøre på med nedtaking uten avveksling (den lange innerveggen som løper i husets lengderetning skal være hjertevegg).

Med det sagt, konstruktøren virket ikke å være kjent med disse modul/volumhus fra tidligere så jeg tenkte jeg skulle passe på å stille litt spørsmål her også. Til å begynne med:
  • Hva tror det samlede Byggahus-kollektivet om eventuell bæreevne i de segmentsskiljende veggene?
  • Kan takstolene være selvbærende? Jeg tenker spesielt på at hele spennet fra langside til langside er åpent i stuen.
  • Er det noen som mot formodning sitter på konstruksjonstegninger eller annet underlag for lignende hus, eller vet om hvor andre eksemplarer av "Bräckevillan" finnes og hvor aktuell kommune da kan ha dokumentasjon?
  • Annet som er verdt å vite om disse modulbygde husene?
Takk!
Mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.