Hei! Beklager at jeg tar dette på engelsk, DIY-ordforrådet mitt er ikke helt tilstrekkelig ennå, og jeg vil være sikker på at jeg forstår hva jeg har her :)

Jeg planlegger å fjerne en vegg i leiligheten min som skiller kjøkkenet og hovedrommet. Tidligere skulle jeg bruke en entreprenør for å gjøre det enklere, men de fortsetter å utsette datoene, og siden jeg er utålmodig og god med hendene, vil jeg gjøre det selv.

De sendte noen tegninger og konkluderte med at det ikke skulle være noen problemer med å fjerne denne veggen (og til slutt veggen som skiller kjøkkenet og gangen).

Jeg har fjernet det ytre laget av stråmatte/puss, og nå sitter jeg igjen med en tykk 6 cm solid trevegg, som får meg til å revurdere entreprenørens tidligere vurdering. Er denne typen vegg bare slik ting pleide å bli laget? Det virker overkonstruert for bare å være en skillevegg.

Noen ting som får meg til å tenke at den ikke er bærende, er at mange av naboene mine (alle med samme størrelse og layout/speilvendt layout) har fjernet denne veggen. Også at de vertikale plankene ikke er i ett stykke i noen tilfeller, som ikke ser ut til å være ideelt for strukturen. Og til slutt også at deler av denne veggen allerede har blitt fjernet.

Jeg har vedlagt noen tegninger og bilder av veggen. Jeg setter pris på all hjelp og kan gi mer info om nødvendig!

• Plantegning av leilighet som viser oppsett med kjøkken, rom, og gang, inkludert den aktuelle veggen som skal fjernes mellom kjøkken og hovedrom.
  • Plantegning av en leilighet som viser kjøkken, hovedrom, inngangsparti, og bad. Det er ulike målelinjer og notater for vegger og rom.
  • Veggen av solid tre med vertikale planker, noen planker er ikke i ett stykke.
  • Solid tredelt vegg av vertikale treplanker, delvis fjernet plaster, i leilighet. Støvsuger i venstre hjørne, sjakkmønstret gulv.
  • Trevegg med lodrette planker skjøtet sammen, noen med sprekker og spikerhull, brukt som skillevegg i leilighet. Ser solid og tett ut.
  • Bilde av en trevegg med et målebånd som viser tykkelsen på 6 cm. Veggen har rester av stråmatter og puss på siden.
T
Først av alt, har du en godkjenning fra styret i BRF for å rive ned denne veggen? Vanligvis må du få tillatelse fra styret for å endre leilighetens planløsning.

For å virkelig vite om veggen er bærende eller ikke, trenger man en seksjon av bygningen. Det skal være en plan med en seksjon tegnet hvor du ser hvordan gulvbjelkene er orientert, hva som er under og over veggen du planlegger å fjerne, og om takstolene er bygget for å ta høyde for dette.

De ganske tykke plankene kan være et tegn på tiden huset ble bygget, og de kan være bærende selv om de er kuttet, da de fortsatt står "på linje" med bunnstykkene. De tynnere bordene vil holde dem sammen slik at de ikke feiljusteres.

Du bør virkelig få en "konstruktör" til å se på planene og muligens på den faktiske konstruksjonen for å finne ut av det.

Huset ser ikke for bredt ut (det er ingen mål oppgitt), så det er mulig at gulvbjelkene og takstolene er fritt hengende, men det er vanskelig å si fra planene du har inkludert.

T Testarn skrev:
Først og fremst, har du fått godkjenning fra styret i BRF for å rive denne veggen? Vanligvis må du få tillatelse fra styret for å endre utformingen av leiligheten.

Så, for å virkelig vite om veggen er bærende eller ikke, trengs en seksjon av bygningen. Det bør finnes en plan med en tegnet seksjon hvor du ser hvordan gulvbjelkene er orientert, hva som er under og over veggen du planlegger å fjerne, og om takstolene er bygget for å kunne gjøres slik.

De ganske tykke plankene kan være et tegn på tidene huset ble bygget, og de kan være bærende til tross for å være kuttet da de fortsatt står "på linje" med bunnstykkene. De tynnere platene vil holde dem sammen så de ikke forskyver seg.

Du burde virkelig få en "konstruktør" til å se på planene og muligens på den faktiske konstruksjonen for å finne ut av det.

Huset ser ikke veldig bredt ut (det er ikke gitt noen mål), så det er mulig at gulvbjelkene og takstolene er fritt hengende, men det er vanskelig å si ut fra planene du har inkludert.
Takk for responsen!

Ja, jeg har tillatelse fra BRF, så alt er bra i den forstand. Jeg tror du har rett, derfor har jeg kontaktet en konstruktør for å dobbeltsjekke (jeg ser du er i Stockholm, hvis du kan anbefale noen andre vil jeg være takknemlig!). Jeg vil ikke basere vurderingen kun på hva naboene mine har gjort, potensielt en kostbar feil.

Veggen er ikke bærende. De tykke veggene, laget av murstein, er bærende. Men hvis du vil være sikker, start med å sjekke med kommunen (eller styret) for tegningene.

1 16386 skrev:
The wall is not load-bearing. The thick walls, made of brick, are load-bearing. But if you want to be certain, start by checking with the municipality (or the board) for the blueprints.
Takk for innspillet. Jeg er ganske sikker på at den ikke er bærende også, men siden jeg skal gjøre arbeidet selv tror jeg at jeg vil få en second opinion fra en konstruktør. Selv om de jeg har vært i kontakt med vil ta 5900kr for å sjekke...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.