En bærende langsgående vegg midt i huset (såkalt hjertvegg) kan du meget vel ha. I så fall har du også en mur i krypkjelleren i samme posisjon. Hvor bredt er huset? Har du noen tegning du kan legge ut?
/Ingeniøren
/Ingeniøren
Sjekk takstolene. Er det fagverkskonstruksjon så er de trolig selvbærende. Og da jeg spurte om det samme, fikk jeg svaret at bærende innervegger har et spikerbånd langs veggen innenfor platene som markering på at den er bærende.
Angående å se på støttemur i grunnen tror jeg ikke på. Støttemur finnes vel alltid når det blir litt bredere for gulvets skyld. For den saks skyld kan jo takstolene være selvbærende uansett. Sånn har jeg det hjemme.
Angående å se på støttemur i grunnen tror jeg ikke på. Støttemur finnes vel alltid når det blir litt bredere for gulvets skyld. For den saks skyld kan jo takstolene være selvbærende uansett. Sånn har jeg det hjemme.
Hei og takk. Har sjekket i krypkjelleren nå. Det finnes en støttemur i grunnen langs den aktuelle veggen, men bare langs halve veggen. Den halvdelen som ikke har støttemur under seg er den vegghalvdelen vi vil ta bort. Da burde det vel ikke være et problem, eller hva?Ingenjören skrev:
//wsp
Om du ikke har noen grunnmur i kjelleren under den veggen du vil rive, høres det ut som om den ikke er bærende. Samtidig høres det litt merkelig ut med mur bare under halve veggen i et rett enkelt enplanshus.... (uansett om muren er til for å bære taket eller gulvbjelkelaget)
En planskisse og seksjonsskisse gjennom huset med noen mål ville si mye.
/Ingeniøren
En planskisse og seksjonsskisse gjennom huset med noen mål ville si mye.
/Ingeniøren
Klikk her for å svare