Eier et hus som er bygget av Smålandsvillan og vurderer å eventuelt åpne opp mellom kjøkkenet og stuen. Veggen som jeg i så fall vil slå ut går midt i huset tvers takstolene og jeg antok at det var en bærende hjertevegg. Veggen er 140mm bred og består av to stykker 45x70mm regler som er skrudd sammen.
Plantegning samt markert vegg som eventuelt skal slås ut:
Tok bort sponplaten som satt over nåværende åpning som er på 1410mm og forventet meg en bjelke, men istedenfor fantes det ingenting som jeg vurderer er bærende.
De har helt enkelt spikret to 45x70 regler mellom pelarene og den er således ikke bærende. Også 45x70 regelen som sitter mot taket er skjøtt før den når fram til pelaren.
Skisse på "bjelken" der jeg har markert skjøtene med strek i fet skrift:
Bilde på skjøten ved høyre pelare:
Tegning på takstoler:
Er denne veggen helt enkelt ikke bærende eller har personene som satt sammen huset helt enkelt unnlot å sette dit bjelken over den nåværende åpningen?
Om gulvet i overetasjen føles tilstrekkelig stivt når du går på det og du ikke har noen deformasjoner der, så er nok avvekslingen ikke et problem.
Det er nok gode forhåpninger om at du kan utføre dette inngrepet, ved å montere en avvekslende bjelke. Men det anbefales å engasjere en konstruktør som kan beregne denne bjelken og også utføre en vurdering om hvordan husets stabilitet vil bli påvirket med hensyn til vindpåvirkning.
Veggen er bærende, skal åpningen forstørres skal den avveksles.
Mvh
Hei! Absolutt men tok dere bort den og hvordan ble det? Noen problemer eller rare ting langs veien? Vi kommer til å sende hustegningene til en byggingeniør for å få en konstruksjonstegning.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.