Heisann, første innlegg her.
Tenkte å høre en greie, kjøpt mitt første hus og vi har begynt å gjøre i stand gangen. Samtlige vegger i nederste plan er laget av betong. Dog er det en vegg med dører som ikke er det. Et lager/skap ved inngangen. Den består av tre lag planker lik denne:
Illustrasjon av en trefarget wallboard med 3 lag, viser strukturen av en vegg basert på beskrivelsen i foruminnlegget.
Og her kommer et bilde av vår vegg:
Veggen har vertikalt plasserte treplanker med to dører. Den ene døren er hvit, den andre ser uferdig ut. Veggen er del av et lager/garderobe.
Tror dere dette er noe man kan begynne å rive opp?
Mvh

Plantegning av en bygning med piler som peker mot et rom merket "V" og "TAMUR". Håndskrevne notater vises også på tegningen.

Garderobeveggene er garantert ikke bærende. Det kan man utlese av tegningen. Derimot stiller jeg meg spørrende til at øvrige vegger skulle være av betong. Det er ganske usannsynlig. Muligens lettbetong eller betonghullstein. Fortell gjerne når huset er bygd og hva det har for fasademateriale.

Nei jeg syntes heller ikke det så slik ut ifølge tegningene, men ble tvilende da jeg så at veggen fortsatte et stykke opp over taket i gangen ifølge bildet.
Vegg i hall med sprukket gulv fra et hus fra 1950, viser tydelig gap mellom vegg og gulvplanker.
Nei er nok ikke betong, vet ikke forskjellen på materialer så jeg antok det. Huset er fra 1950. 1,5-etasjes med kjeller.

Fasaden er kledd med tre. Men er nylig gjort så vet ikke hva som skjuler seg der bak

Beste svar

1950 var en brytningstid når det gjelder småhusbygging, man kan ikke være helt sikker på hvilke metoder som har blitt brukt. Dog ingen tvil om dine garderobeveggers status.

Takk for din input, da skal jeg ta tak i den veggen med forsiktighet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.