Vi vil rive en vegg som kanskje er bærende og skulle trenge litt råd.
Vegen står på tvers med takstolene og er ca. 3-3,5m med døråpninger på hver sin side.
Reglene i veggen er 2"x3" c/c 60 med 13mm gips, så det føles litt spinkelt for å være bærende?

På den fargeleggingsbildet har jeg tegnet rødt for den åpningen vi ønsker, ca 5,5m
Blått er de døråpningene som finnes i dag en 80cm samt en 140cm
Vi kan også tenke oss en mindre åpning ca 4,9m ved å bygge igjen den døråpning som i dag er 140cm til halvparten.

Er veggen bærende eller ikke? Den føles mer som "støttende".
Neste steg er å ta kontakt med en konstruktør men jeg vil gjerne ha litt input før jeg går dit.
 
  • Bygningstegning med fargerike markeringer for eksisterende døråpninger og ønsket åpning i en mulig bærende vegg.
  • Plantegning i svart/hvitt med rød og blå markering for en ønsket veggåpning og eksisterende døråpninger. Viser bærende strukturer.
  • Byggetegning av huset med markerte døråpninger og ønsket åpning i vegg. Røde linjer viser den foreslåtte åpningen; blått viser eksisterende døråpninger.
  • Plantegning av hus med markerte døråpninger, viser ønsket åpning i rødt ca. 5,5m og eksisterende blå åpninger 80cm og 140cm. Skal vurdere bærende vegg.
Om jeg får gjette så er den bærende, ja.
Den typen av takstol (ramverks-) skal alltid ha et opplegg omtrent på midten, enten i form av en hjertvegg eller bjelke.
Har vanskelig for å lese tegningene men der står en del om 8" bjelker.

Og hjertveggen i vårt hus har 3" stående stendere også.
 
  • Liker
KermitW
  • Laddar…
KnockonWood gjetter riktig. Veggen er garantert bærende! Bjelkelaget ovenfor består av 21/2 "x 8" bjelker, noe som tilsvarer 45x228 når det gjelder motstand mot nedbøyning. Belastningen på bjelkelaget består i tillegg til egenvekt, en nyttelast på 2 kN/kvm mellom takstolsstolpene (om bruken er bolig), 0,5 kN/kvm på kottet (om de brukes som lager) samt to punktbelastninger fra taket via stolpene. Den totale spennvidden er knapt 7,8 meter. Grensen for spennvidde ligger mellom 4 og 5 meter.

2"x3" stolper kan virke spinkle men tåler ganske store vertikale laster om de er stagede i siden med krysslekter.

Om du vil ha en bjelke som tåler 5,5 meters spennvidde, som erstatning for veggen og de avvekslinger som må finnes over døråpningene, blir den veldig kraftig. Det beste er om du kan finne en plass for en søyle et sted på midten.
 
  • Liker
KnockOnWood og 2 andre
  • Laddar…
Ok, takk! Jeg gjorde en beregning hos en eller annen forhandler av limtrebjelker og den ble veldig kraftig. Jeg gjetter at i slike tilfeller får det bli en stålbjelke eller at vi prøver å redusere åpningen til 4,9 meter. Eller da finne en plass til en søyle.
 
Stålbjelke er sjelden løsningen på problemet når det finnes bjelkelag ovenfor og man må ta hensyn til nedbøyningen. Stål er seigt men svaiete, enkelt uttrykt. Det overlegen beste er å finne plass til en søyle.
 
Ok :) da blir det å snakke med samboeren men hun er nok mer fortryllet av søyler enn hva jeg er.
 
J justusandersson skrev:
Stålbjelke er sjelden løsningen på problemet når det er et dekke ovenfor og man må ta hensyn til nedbøyingen. Stål er seigt men vinglete, enkelt uttrykk. Det overlegent beste er å finne plass til en søyle.
I vårt hus, byggeår 2010, har vi en 200 mm HEA stålbjelke over åpningen mellom spiseplass og stue. Det er akkurat 5 meter der det ikke finnes noen hjertevegg. Og der er takstolenes underrammer kappet og ligger opplagt på bjelkens nedre flens. Bjelken er altså helt innebygd i det 300 mm tykke dekket, og den er opplagt på to 95x95 mm trestolper, en i hver ende. Overetasjen er meget stabil, men brukes i og for seg mest som lager.
 
Jeg skrev aldri at stål er uegnet i hussammenhenger. Det finnes mange situasjoner hvor det er den eneste løsningen. Det jeg ville påpeke var dels at det mange ganger ikke fører til en nevneverdig besparing i høyde, når man har dimensjonert for nedbøyning og svikt og lagt til plass for brannisolerende, dels kan være vanskelig å feste inn på en enkel måte. Når man som TS er i starten av en prosess, synes jeg man skal starte i en annen ende.
 
  • Liker
bossespecial
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.