Hei,

Vi bor i et ettplans atriumhus bygget i 1974 i en forstad til Stockholm. Huset er i funkisstil (skoboks) med flatt skrånende tak. Vi har revet ned alle innertak for å bytte dem, så alle takstolene er synlige. Vi har en innervegg vi gjerne vil ta ned for å få en åpen flate, men vi er litt usikre på om den kan være bærende. Alle noviser vi spør gir helt forskjellige svar. Alt fra at den ikke er bærende, til at den er "litt" bærende eller bærende. Den føles ganske ranglete, så jeg tror selv at det ikke burde være noen problemer å fjerne den, men jeg vil være sikker. Jeg har snakket med kommunen og de kan heller ikke gi et svar uten at jeg leverer inn en byggemeldingsanmeldelse, noe som trolig tar tid.

Mitt spørsmål er, det må finnes fagfolk som kan komme hit og se og gi et konkret svar? Hvordan får jeg tak i noen, hva skal jeg søke på? Byggteknikere? Byggingeniører?

Takk for tips, gjerne konkrete med navn på konsulenter/firmaer.

apotekarnes
Har du noen tegning av huset hvor man ser retningen på takstolene samt plasseringen av innerveggen. Om innerveggen ligger på tvers av takstolene kan den være bærende men trenger ikke å være det. Det handler om spennvidden på takstolene samt dimensjoneringen på dem. Jo bedre du kan beskrive huset ditt desto mer hjelp kan du få her på forumet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.