Hei! For å spare plass og gjøre barnas rom litt morsommere tenkte jeg å bygge en køyeseng inne i et gammelt garderobeskap. Skal males i et Lilla Anna og lang-gubben tema, med spøkelset Laban også.
Spørsmålet er imidlertid om veggen er bærende eller ikke, eller om det bare er å rive ned den lille veggen! Legger ved bilder, se de røde markeringene.
Har et annet spørsmål også, tror dere man kan fjerne dørkarmen fra gangen ut til hallen? Har ikke noen dør der lenger og vil få bort det som "stikker ut"
Når det gjelder veggen, er den sannsynligvis bærende ettersom rommets gulvbjelker må ligge på denne veggen før trappen kommer. Bør kunne løses relativt enkelt likevel med en mindre bjelke, da det er få gulvbjelker det handler om.
Okei Hadde håpet at det skal gå litt lettere. Hvordan i all verden bærer vi oss ad nå da? Hvordan "bjelker" man opp konstruksjonen?
Det er ingen store vanskeligheter. Klarer du å bygge en køyeseng, klarer du dette. Det handler om kanskje 2 meter du trenger bjelke? En konstruktør ville selvsagt kunne regne på det, men enklest er nok å overdimensjonere litt. En 45x220 holder garantert. Du trenger dog å feste den ordentlig i yttervegg respektive innervegg ved siden av trappen. En enkel løsning mot yttervegg er en søyle som skrus mot yttervegg på innsiden. Du trenger å låne/leie et par stemplinger også.
Prøvde å tegne litt hvordan gulvbjelkene antagelig ligger. Tar du bort veggen, vil altså noen av disse rase ned over deg, alternativt sette seg skikkelig (kan holdes hjelpelig oppe av plankegulv og undergulv).
For å rive, støtt opp ved blå sirkel, man legger en kraftig bjelke på gulvet, plasserer stempel (google det opp om du ikke vet hva det er) og en kraftig bjelke mot taket. Dette skaper en midlertidig vegg som tar lasten. Det samme bør nok gjøres inne i garderoben, hvis de korte gulvbjelkene eksisterer (vet man ikke, men dette stedet fristet sannsynligvis bygningsarbeiderne til å bli kvitt litt spill akkurat her, og dermed spare på lengden av de lange bjelkene).
Nå kan du rive dør og vegg. Erstatt den med kraftig bjelke, som får tilstrekkelig støtte høyre og venstre om inngangen. Lettest med søyler (sammenbundne bjelker går bra), for å spare plass kan man forsøke å felle inn i yttervegg og veggen til høyre. Bjelken skal gi samme støtte som veggen gjorde før.
Når du er ferdig river du stempelet forsiktig, hold hele tiden et øye på om noe beveger seg bekymringsfullt...
Noen ganger skjuler man bjelken med en bue, om man nå synes det er fint...
Tillegg: sørg for at eventuelle søyler får tilstrekkelig støtte i nederkant. Det holder ikke å plassere disse på overgulvet, men gå ned i bjelkelaget og finn neste vegg/bjelke under. Alternativt kan man bygge en bjelke også i bjelkelaget, som tar belastningene.
Neste spørsmål er naturligvis om det er verdt alt arbeidet.
Etter Niklas Jonssons beskrivelse høres det ganske omstendelig ut.
Hvor stor er garderoben? Jeg vil gjette på 1,2 - 1,3 meter.
Hvor store er barna?
Jo, jeg vet at de vokser. Og plutselig er det ikke plass til dem i garderoben lenger.
Hvorfor ikke ganske enkelt bruke garderoben til barnas klær og ting?
(hvor skal klærne ellers være?).
Og bygge en køyeseng i rommet i stedet.
Niclas, takk for svaret og den utførlige beskrivelsen! Skal lese og studere dette mer føler jeg!
KnockOnWood, tanken har slått meg. Om og om igjen. Jeg antar at jeg ikke helt har bestemt meg. Klærne er ingen problem, man kan jo kjøpe frittstående garderobe... I begynnelsen tenkte jeg gjøre det lett for meg og kjøpe en ikea-køyeseng og deretter forvandle den til et "hus" i laban-stil. Men det ville ta så mye leke-område... Vi har jo ikke det største huset akkurat...