Hei. Vi har hyret en byggmester som "tror" om vi trenger en bærende bjelke til at vi trenger en skikkelig en. Synes ikke det er vi som skal utføre den beregningen. I påvente av å få tak i noen som kan regne på det, så legger jeg det ut her. Åpningen skal bli 485 cm på kjøkkenet. Det har vært en bjelke tidligere, 70 mm i høyde og 80 mm i bredde. Legger ved noen bilder her. De er 240 i høyde. Det er en liten gipsvegg som hviler på etasjen ovenfor, men ingenting mer som tynger. Takk for alle råd og tips 
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
På det man ser på bildene, men det er ikke mye. Så gjetter jeg at det trengs en ganske kraftig bjelke. Men om du skal få noen fornuftige svar så trenger du nok å legge ut litt tegninger også.
Men uansett så trenger du en bygningsingeniør som ser på det.
Men uansett så trenger du en bygningsingeniør som ser på det.
Det er verken dere eller byggefirmaet som skal drive med guttegjett, men en konstruktør som skal regne. 
Dessverre, så finnes det ingen tegninger på kåken bygget 1962H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Men det høres ut som dette er en endring av husets bærende konstruksjon. Da trenger du å gjøre en byggemelding. Og da vil du trenge å ha noen form for tegninger.R RedAir skrev:
Hvis man prøver med litt øyemål på bildene du har lagt opp, så ser det ut som bjelkelaget over åpningen har en spennvidde på minst 6-7m. Og du skulle åpne totalt 4,8m? Bjelkelaget skal normmessig tåle 200kg/kvm pluss egenvekt. Så på en overflate av 30-40 kvm får du en belastning på typ 7-8 tonn. Halvparten av det belaster bjelken.
Tilbudet du har fått. Det er litt merkelig at noen kan tilby en bjelke før det finnes konstruksjonstegninger/beregninger. Jeg er amatør, men jeg gjetter at du trenger en stålbjelke om det skal bli noen høyde igjen under bjelken. I tillegg til selve bjelken må det finnes noe som kan bære opp bjelken. Og også grunnlaget må kunne tåle den punktbelastningen det blir der slike stolper står.
Klikk her for å svare