Hei
Har en gammel sommerhytte jeg holder på å renovere.
Skal flytte en vegg i huset og har vært oppe på loftet og sjekket.
På venstre side oversiden av bæringen for takstolene så ligger det en kraftig bjelke som nesten går hele veien tvers gjennom huset fra gavl til gavl.
Hva er dens hensikt i konstruksjonen?
Finnes ikke en lik på høyre side.
Ifølge snekkeren som har sett på jobben så bærer ytterveggene taket.
Skulle denne bjelken være bærende så burde den jo være under takstolene og ikke gå gjennom dem...
Noen som har sett noe lignende og som vet om det er hjemmebygg eller om man bygget slik for ca 50 år siden?
Har en gammel sommerhytte jeg holder på å renovere.
Skal flytte en vegg i huset og har vært oppe på loftet og sjekket.
På venstre side oversiden av bæringen for takstolene så ligger det en kraftig bjelke som nesten går hele veien tvers gjennom huset fra gavl til gavl.
Hva er dens hensikt i konstruksjonen?
Finnes ikke en lik på høyre side.
Ifølge snekkeren som har sett på jobben så bærer ytterveggene taket.
Skulle denne bjelken være bærende så burde den jo være under takstolene og ikke gå gjennom dem...
Noen som har sett noe lignende og som vet om det er hjemmebygg eller om man bygget slik for ca 50 år siden?
OkS Stefan_E skrev:
Den slutter mellom 2 takstoler, men det finnes en gammel yttervegg ca 30 cm til venstre for bjelken som går under den siste takstolen som bjelken ligger mot.
Det er denne veggen som nå skal flyttes 80 cm til venstre. Ytterveggen er igjen etter en utbygging i den retningen.
Kan snekkeren ha misforstått konstruksjonen?
Om denne bjelken likevel er bærende?
Han så også på veggen innendørs og trodde da det var en enklere gipsvegg og dermed ikke bærende.
Vi valgte da å gjøre jobben selv..
Nå når vi skulle ta ned veggen, merket jeg at det er den gamle ytterveggen. Taket har dog gått forbi denne ytterveggen og antakelig fungert som et tak over en liten uteplass før huset ble bygget ut i vinkel.
Den nye veggen som havner 80cm lenger ut i rommet kommer til å bære takstolene da disse fortsetter forbi tidligere yttervegg.Matti_75 skrev:
Jeg forlenger også bjelken på loftet slik at den går fra yttervegg til yttervegg og skrur fast takstolene i bjelken, samt stiller en stolpe i veggen under bjelken i soveromsveggen!
"Burde" bære av fint! 🤷♂️🙈
Klikk her for å svare