Hei
Forsøker å finne ut om veggen mellom entré og stue (se rødt kryss, vedlagt tegning) kan ha vært bærende (har allerede fjernet den...).
Gulvplan med markert vegg mellom tambur og stue, illustrert med rødt kryss. Viser detaljerte mål og romplassering.
Bjelkelaget ligger vinkelrett mot den veggen og bjelkelaget mot kjelleren er avlastet over tilsvarende vegg i kjelleren.
Finnes det mulighet for at denne veggen ikke er bærende og at jeg i så fall slipper å bygge avlastning med limtrebjelker?
Kanskje elimineringsmetoden med 8 meters bjelkespenn er helt urimelig i seg selv i et hus bygget 1929?

Gulvplantegning av hus fra 1929 med markert vegg mellom tambur og stue ved rødt kryss, som viser vurdering av bærevegg.

Takknemlig for forumets råd i saken.

• Et rom under renovering med eksponerte gulvbjelker og en fjernet vegg. En sammenleggbar stol er plassert ved vinduet.
R
Det er trapperom der og da er det sikkert en avveksling mellom tømmer og yttervegg som gulvet i 1. etasje ligger på, hvordan så veggen ut, en solid/tykk bit som sto i spenn eller var tynn og lett å ta ned

• Liker
Novisen10
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det er trapperom der og da er det sikkert en avveksling mellom stokk og yttervegg som gulvet 1 tr ligger på, hvordan så veggen ut, en solid/tykk bit som sto i spenn eller var tynn og lett å ta ned
Takk for svar, veggen var ganske vrang å ta ned ifølge byggherrene, og gjennomgående av tre som alle vegger ser ut til å være i huset. Derimot var den ikke så tykk, ca 10 cm.

Finnes det noen måte å sikre at det foreligger en slik avveksling mellom stokk og yttervegg?

Hus fra 1929 skal man ikke stole på... Jeg har selv bodd 30 år i et slikt, så det vet jeg the hard way. Man kan aldri gå ut fra at plan 2 er en gjentakelse av plan 1. Jeg synes at mye (unntatt at taket ikke har rast inn) taler for at veggen var bærende, om man skal gå ut fra tegningen. Men, hadde den vært bærende hadde bildet sett annerledes ut. Trolig ligger gulvbjelkene i neste plan på andre måten. Dette stemmer dessuten bedre med takstolenes retning. Du må gå opp og sjekke det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.