Arnte01
Denne bjelken er ca. 6 meter lang og sitter i taket på etasje én i et toetasjes hus. Det første bildet viser før man monterte inn limtresøylen. Bildet to viser etter søylen er montert, man måtte fjerne litt materiale for å få inn søylen, som sees nede til høyre der søylen er montert. På bjelken ser man at de har bygd opp bjelken slik at ytterbordene skjøtes på samme sted. Hvis man ser nøye, så ser man at skjøten på ytterbordene kommer ca. 2 centimeter til høyre for søylen. For meg føles det som det var uheldig at søylen ikke støttet skjøten av ytterbordene, samt at man ikke burde skjøtet ytterbordene på akkurat samme sted. Jeg antar at søylen hjelper til en del uansett, da den sitter veldig nær. Tør man stole på denne bjelken?

Trebjelker i taket med metallbeslag og en limtrestolpe nederst til høyre, montert under sammenføyningen av ytterplankene. Trestender i taket med limtrestolpe og metallbeslag. Kabler ligger over bjelker, og stolpen er plassert nær skjøten til ytterbordene.

tommib
Jeg er ikke konstruktør, men når jeg ser på det der så lurer jeg på to ting

1. Hvorfor skar man ut bjelken i stedet for å kappe limtresøylen?
2. Hvorfor bygde man bjelken som man gjorde med to skjøter på samme sted i stedet for å ha dem forskjøvet? Er bjelken virkelig korrekt bygget? Hvorfor er den ikke limtre?

Det er sannsynligvis en veldig god idé å be en konstruktør se på det der snarest før det bygges inn.

Min spontane følelse er at bjelkens effektive dimensjon har blitt redusert til en sjettedel i skjøten på grunn av utskjæringen, og at skjøten er rett ved søylen. Jeg ville ikke stolt på den.

• Liker
  • Wow
Violina og 2 andre
  • Laddar…
Arnte01
tommib tommib skrev:
Jeg er ikke konstruktør men når jeg ser på det der så lurer jeg på to ting

1. Hvorfor skar man ut i bjelken i stedet for å kutte limtrestolpen?
2. Hvorfor bygde man bjelken som man gjorde med to skjøter på samme sted i stedet for å forskyve dem? Er bjelken virkelig korrekt bygget? Hvorfor er den ikke limtre?

Det er sannsynligvis en veldig god idé å be en konstruktør se på det der så snart som mulig før det bygges inn.

Min spontane følelse er at bjelkens effektive dimensjon har blitt redusert til en sjettedel i skjøten på grunn av utsparingen, og at skjøten er rett ved stolpen. Jeg ville ikke ha stolt på den.
tommib tommib skrev:
Jeg er ikke konstruktør men når jeg ser på det der så lurer jeg på to ting

1. Hvorfor skar man ut i bjelken i stedet for å kutte limtrestolpen?
2. Hvorfor bygde man bjelken som man gjorde med to skjøter på samme sted i stedet for å forskyve dem? Er bjelken virkelig korrekt bygget? Hvorfor er den ikke limtre?

Det er sannsynligvis en veldig god idé å be en konstruktør se på det der så snart som mulig før det bygges inn.

Min spontane følelse er at bjelkens effektive dimensjon har blitt redusert til en sjettedel i skjøten på grunn av utsparingen, og at skjøten er rett ved stolpen. Jeg ville ikke ha stolt på den.
Det synes dårlig på bildet men midtplanken i bjelken går ned i stolpen, man har fjernet materiale på ytterplankene. Ser ut omtrent som på bildet nedenfor. Beklager bildekvaliteten.

Linjetegning av en bjelke hvor midtre bord stikker ned i søylen, med materiale fjernet fra de ytre bordene.

• Midtbrettet på en bjelke passerer gjennom en innskjæring i en søyle, ytterbrettene har blitt redusert i størrelse. Enkel skisse.
P
Til høyre for søylen er det vel bare midtregelen i bjelken egentlig som har opplegg på søylen? den er dessuten utskåret til nesten halvparten, kan ikke være bra:thinking:

Arnte01
Ja akkurat sånn er det, da skjøten kom rett før søylen. Men midtplanken går ned i søylen, den er det full bredde/høyde på.

P
Ok, forstår dog ikke hvorfor man ikke kappet søylen isteden, var søylens plassering gitt, pga støttepunkt nede kanskje?

I enden på bjelken har man litt bøyemoment så bjelken trenger ikke ha full høyde.
Med utskjæringen i stolpen kan ikke bjelken vri seg og legge seg på siden.

Protte

P
prototypen prototypen skrev:
Med urtaget i stolpen kan ikke bjelken vri seg og legge seg på siden.
Bjelken sitter vel fastklemt mellom gulvbjelkene på overetasjen, tror ikke den kan vri seg:)

Det ser litt slurvete ut. Det logiske hadde vært med en søyle som enten var like bred som "bjelken" eller betydelig bredere. Ellers vanskelig å kommentere uten mer info. Er bjelken limskrudd? Hva er høydedimensjonen? Hvor lang er den? Har den bare en midtstøtte? Er det en fabrikkprodusert limtresøyle?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.