Hele kjelleren på huset mitt er i betong og nå planlegger jeg å rive en vegg, men nå er bare spørsmålet om man tør å være der og rive eller om det muligens kan være en bærende vegg. Hvordan vet man om en kjellervegg i betong er bærende? Legger ved en tegning av huset vet at noen snakker om at de tykkere veggene på en tegning er bærende og de smalere ikke.
Det er den veggen som jeg har ringet inn som jeg vil fjerne.

Det er den veggen som jeg har ringet inn som jeg vil fjerne.

Troligvis er denne veggen ikke bærende. Derimot kan veggen til venstre (på bildet) om matkjelleren være en bærende innervegg. Jeg har selv en kjeller helt i betong og der har jeg liksom du en bærende vegg langs med hele huset lik den som raceman nevner, men også litt tynnere bærende innervegger som krysser den andre bærende veggen som et plusstegn så man skal aldri være så sikker.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Enig med det ovenstående, Veggen er ikke bærende. Derimot kan veggen til venstre for den som du har sirklet inn være en støtte slik at veggen ikke skal presses inn på grunn av jordtrykket utenfra.
Litt kuriosa: En bærende vegg som går rett gjennom en etasje kalles "Hjertvegg"....
Nåvel, jeg har vanskelig for å tro at det skal være noen problemer med å rive den du vil, hva har dere ovenfor? Som alltid ved slike prosjekter så foreslår jeg at du stempler opp like ved ja om det finnes mulighet altså... er det trebjelkelag eller betongdekke? Om betong så trenger du ikke stemple.
Nåvel, jeg har vanskelig for å tro at det skal være noen problemer med å rive den du vil, hva har dere ovenfor? Som alltid ved slike prosjekter så foreslår jeg at du stempler opp like ved ja om det finnes mulighet altså... er det trebjelkelag eller betongdekke? Om betong så trenger du ikke stemple.
Klikk her for å svare