Hei,
Jeg bygde en pergola for to år siden, men er ikke helt fornøyd med hvordan den ble, og skal bygge den om til våren. Jeg har begynt å skissere litt på hvordan den kan tenkes å se ut, men som vanlig er det holdbarheten jeg funderer over.
Jeg har forsøkt å få hjelp fra TreGuidens holdbarhetsberegninger og kalkulasjonsprogram, men det finnes ikke noe valg for å velge en 150x150 mm limtrestolpe som bjelke. Hva tror dere om pergolaen på bildet? Holder konstruksjonen?
Tanken er at det skal på et plexitak på halve taket også.
Alt skal i så fall bygges i 150x150 limtrestolper.
Da må man kunne litt fasthetslære. Regn om 115x115:s tverrtröghetsmoment i henhold til formelen b*h^3/12 til en kjent dimensjon først. Gjør man det får man for eksempel 42x160 mm, noe som er litt mindre enn minste standardstørrelsen 42x180.
Jeg ser at jeg regnet på 115x115 i stedet for 150x150 som TS tenkte seg. Det kan skyldes at 150x150 ikke er en standarddimensjon, men for ordens skyld skal jeg korrigere meg. 150x150 tilsvarer 42x229 eller 78x187. 140x140 og 160x160 finnes som standarddimensjoner. På hvilken måte ville halve overflaten være dekket med plexiglass?
Jeg ser at jeg regnet på 115x115 i stedet for 150x150 som TS hadde tenkt seg. Det kan være fordi 150x150 ikke er en standarddimensjon, men for ordens skyld skal jeg korrigere meg. 150x150 tilsvarer 42x229 eller 78x187. 140x140 og 160x160 finnes som standarddimensjoner. På hvilken måte skulle halve overflaten være dekket med plexiglass?
Takk så mye for svaret.
En del av pergolaen skal være "lounge" og over den ville vi ha plexiglass (eller tilsvarende) for å kunne sitte under dager da det kanskje småregner eller kommer en regnskur.
Vi har ikke riktig bestemt oss, det kanskje blir over hele for å trykke ned varmen fra eventuelle infravarmer.
Designmessig synes jeg det ville vært fint med treverk med kvadratisk tverrsnitt. Problemet er at man ikke utnytter materialet særlig effektivt på den måten. På en dekket del fungerer det bra med 150x150 treverk som takbjelker, derimot er det for svakt som bjelkelag i forkanten. Enten må du sette en stolpe til i midten eller øke dimensjonen, f.eks. til 165x315.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.