Jeg skal flytte kjøkkenet til et nytt rom og lurer på bæreevnen i bjelkelaget, altså det som blir kjøkkengulvet.
Gulvbjelkene: cc 600 mm
Dimensjon bjelker: 3 tommer x 8 tommer ø-virke. Bjelkenes frie lengde: ca 4m - 4.12m
Jeg lurer på om det holder for å legge gulvvarmesløyfer, flytesparkle og legge fliser, samt ha et kjøkken der. For øyeblikket ligger det 22 mm gulvsponplater som er spikret i bjelkene.
Rommet måler 4.12x3.16
(dog trenger jeg ikke legge fliser, flytesparkel rundt hele overflaten da kjøkkenskapene dekker en langside 4.13x0.63 meter, kjøleskap mm 1.8 x0,63 meter, kjøkkenøy 1.60x0.65 meter)
(kan ta et bedre bilde av tegningen om det trengs)
Stor takk om det finnes noen som svarer på innlegget.
Det høres ut som veldig bra bæreevne - burde vel finnes noen kalkulator på nettet om du vil beregne nedbøying osv. likevel. Problemet er nok ikke om det holder, men akkurat om det kan sprekke opp pga. nedbøying.
I fritidsboligen har jeg 45x195 /cc1200 4,8m spenn med 22mm gulvspon - ingen problemer å legge fliser på det om jeg hadde ønsket (en liten del er flisebelagt). Dog skal man jo helst legge på en død flate før fliseks, så gulvgips på sponet er å foretrekke så fugene ikke sprekker...