Har planer på å gjøre en utbygging av huset.
Et bad med klinkers, fliser, hjørnebadekar, et soverom og gang.

Mine overveielser er et gulvbjelkelag, på 45*190 som er 540cm langt og ligger på cc 30.
Kan man legge et slikt og være sikker på å unngå "gynging" i gulvet?

Det må være mye stivere enn "ingen gynging", det er utrolig små toleranser før det blir skader og platene løsner. 45x195 (antar at du mener det og ikke 45x190) på den spennvidden blir for svakt, selv på c/c 300. Det vil ikke fungere, særlig ikke med den store lasten.

Takk for raskt svar!

(ja, 45x195)

Jeg ante vel at det var tvilsomt å bygge sånn.

Min nye utbygging kommer til å bygges utenfor den gamle, så da får jeg vel beholde den eksisterende kjellerdelen med vegger og ha disse som "støtte" under det nye bjelkelaget.

Ja, det ville definitivt vært klokt.

I
5.20 m i spv. med 45x195 cc 300 er avgjort for langt for et gulv som skal belegges med keramisk belegg. Det holder til og med dårlig for normert normalbelastning uten å bøye seg ned ordentlig. (Nedbøying som følge av langtidsdeformasjon får være høyest 1/400 del av spv. dvs. 13 mm. Det havner rett under 10 mm, regnet på en fritt opplagt 2-støttebjelke og virkeskvalitet K24, hvilket dog ikke er det samme som å si at det kommer til å bøye seg en centimeter i virkeligheten også :rolleyes:.)

Men hvor bredt er det? Kan du støtte under med en tverrgående bjelke på halve lengden så at spv. blir 2 ganger 2.6 meter? I så fall klarer du det.

Beholder jeg den eksisterende kjellerdelen så kan jeg få en spennvidde på ca. 3 m, kanskje kan gå?

Under resten av bjelkelaget kan jeg sette en tverrgående bjelke så spv. blir 2.70m.

Regner man forresten spv. i hele bjelkelagets lengde, eller regner man bort den lengden som ligger på blokkene?

I
super_sam skrev:
Beholder jeg den eksisterende kjellerdelen så kan jeg få et spennvidde på ca. 3 m, kanskje kan gå?

Under resten av bjelkelaget kan jeg sette en tverrgående bjelke så spv. blir 2.70m.

Regner man forresten spv. i hele bjelkelagets lengde, eller regner man bort den lengden som ligger på blokkene?
3 m høres mer fornuftig ut uten å ha regnet på det.

Spv. regnes 5 cm fra innsiden av vegg p.b.s. inn på opplaget. Dette for at kanttrykket ved en evnt. nedbøyning (som alltid finnes i større eller mindre utstrekning) ellers påvirker dimensjoneringen.

Jeg skal ikke ha fliser på gulvet, men tregulv på gulvet i andre etasje på en mindre lagerbygning som jeg holder på å renovere. På et spenn på 528 cm bruker jeg I-bjelke 140x70 cc60 med godt resultat. Prøvde først med 120 mm høyde, men det ble for sviktende. 140-bjelkene ble perfekt. På den øvre flensen borer jeg fast en 45x70 som jeg kan skru gulvet i senere. Viktig å legge bjelker mellom bjelkene slik at de får god sideveis støtte, spesielt for å redusere den første delen av nedbøyningen på bjelken som har en stor sidekomponent (fordi de er svakest den veien).

//Per

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.