Hei!

Jeg og farsan havnet i diskusjon om limtrebjelker og styrke/bæreevne. F.eks. en 56*225*6000.

Han hevdet at det ikke spilte noen rolle om man la limtrebjelken "flatt" på siden så den kun blir 56mm høy og 225mm bred, eller om man stilte den opp på høykant 56mm bred og 225mm høy.

Klart det ikke fungerer slik, hevder jeg, og forsøkte med sunn fornuft argumenter. Klart en liggende ikke blir like sterk som en stående, siden lamellene havner ved siden av hverandre. Men det kjøpte han ikke fordi det var "industrielt skapt".

Så, forutsatt at jeg nå har rett med mitt sunne fornuft, har jeg forsøkt å finne detaljert informasjon i treveiledningen. Helst for å kunne regne og vise. Jeg finner dog ikke hvor det eventuelt kan finnes informasjon om liggende bjelker. For stolper finnes jo knekkbelastning i f.eks. x- eller y-retning.

Finnes det noen referanse på styrken til en liggende limtrebjelke?

Google på bøyemotstand hos bjelker. Farsan tar feil.

• Liker
Deek
  • Laddar…
For hver dobling av høyden firedobles bæreevnen.
Bæreevnen er kvadratisk med forandringen av høyden.

Sett for deg et hypotetisk materiale med målene 100x400 mm
Del i 100x100 mm biter.
Hver bit har bæreevnen 100
Med 4 biter i bredden får man bæreevnen 400
Med 4 biter (sterkt sammensatt) i høyden, altså 4 ganger høyere gir bæreevnen 4*4*100=1600

med bjelken på høykant ble den 4 ganger stivere.
Dette merket jeg i sommer da jeg løp på stillasplanker, 45*220 svikter ganske mye, men som takåser på høykant ble det betydelig stivere.

din svigerfar kan ha et poeng, fabrikkprodusert med tynne lameller og kvistene litt her og der er sterkere enn heltre som kan komme med gjennomgående kvister.
Protte

• Liker
SC Aero og 2 andre
  • Laddar…
Prototypen her ovenfor har helt rett.
Men også du har helt rett i at lamellene ligger rett/galt.
Liggende er ikke bjelken mye stivere enn vanlig tre.
Stående forsvinner faktoren for feil og mangler, noe som gjør limtre mer enn dobbelt så sterkt.

Test med en vanlig planke mellom to opplegg. Er den like lett å bøye stående på kant som når den ligger ned?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.