P
Hei!

Sitter og tegner en søylegrunn laget av tømmer for å plassere et hus på. Skal ha noen til å beregne det senere for byggetillatelsen, men ser på om planen min i det hele tatt er mulig.

Gulvbjelkelaget:
Tenker først å legge 3 rader 12 x 12 tommer horisontalt (hvis man ser på en tegning altså) hvor jeg tenkte ha søyleavstand på cirka 3,9 m cc.

Slik:

X-----X-----X-----X
4,3 m cc mellom her
X-----X-----X-----X
4,3 m cc mellom her
X-----X-----X-----X

Hver rad X-----X-----X-----X er 15,6 m og består av 3 stk 12x12 tommer på rad. Så totalt 4 søyler per rad. 12 søyler for alle 3 rader.

Gulvåsene:
Og så 16 stykk 6 x 8 tommer loddrett over disse hvor søylene da havner på ca 4,3 m cc.

Vil det i det hele tatt være mulig tror du? Hvor holdbart er tømmer i forhold til limtre? Limtre er jo virkelig steinhardt så man må vel opp i gale dimensjoner for å være sammenlignbart.

Deretter skal det være vanlig konstruksjonsvirke mellom disse gulvåsene så det blir 60 cc. Også noen kortbjelker horisontalt.

Vet at 45*220 skal klare 3,6 m så da burde rimeligvis gulvbjelkene på 12*12 tommer klare 3,9 m? og Gulvåsene på 6*8 tommer klare 4,3 m?

MrZero skrev:
Hei!

Sitter og tegner på en søylefundament laget av tømmer for å plassere et hus på. Skal ha en som regner på det senere for byggetillatelsen, men sitter og ser om planen min i det hele tatt er mulig.

Gulvbjelkelaget:
Tenker først å legge 3 rader 12 X 12 tommer vannrett (om man ser på en tegning altså) hvor jeg tenkte å ha søyleavstand på ca 3,9 m cc.

Slik:

X-----X-----X-----X
4,3 m cc mellom her
X-----X-----X-----X
4,3 m cc mellom her
X-----X-----X-----X

Hver rad X-----X-----X-----X er 15,6 m og består av 3 stk 12x12 tommer på rad. Så totalt 4 søyler per rad. 12 søyler for alle 3 rader.

Gulvbjelkene:
Og deretter 16 stykker 6 X 8 tommer loddrett over disse hvor søylene da havner på ca 4,3 m cc.

Vil det i det hele tatt være mulig tro? Hvor holdbart er tømmer i sammenligning med limtre? Limtre er jo virkelig hardt så man må vel opp i gale dimensjoner for å være sammenlignbart.

Så skal det være vanlig konstruksjonsvirke mellom disse gulvbjelkene slik at det blir 60 cc. Også noen kortlinger vannrett.

Vet at 45*220 skal klare 3,6 m så da burde rimeligvis gulvbjelkene på 12*12 tommer klare 3,9 m? og Gulvbjelkene på 6*8 tommer klare 4,3 m?
Er det for dimensjonering i praksis eller for en byggetillatelse?
I praksis burde vel 300x300 mm holde veldig bra selv om nesten 4 m mellom søylene høres litt for langt ut for å ikke få noe svai. Når det gjelder gulvbjelkene blir vel cc mye mindre? 16 stk på 15,6 m gir vel ca det anbefalte cc 120?

For byggetillatelsen må du nok regne på nedbøyning osv. - og da kommer det også inn at man bør ha noe kvalitetsmål på virket også.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000
https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101000

• Liker
1
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Er det for dimensjonering i praksis eller for en byggetillatelse?
I praksis burde jo 300x300 mm holde veldig bra selv om nesten 4m mellom stolpene høres litt vel langt ut for ikke å få noe svai. Når det gjelder gulvbjelkene så blir vel cc mye mindre? 16 st på 15,6m gir vel ca det anbefalte cc 120?

For byggetillatelsen må du nok regne på nedbøying osv. - og da kommer det jo til at man burde ha noen kvalitetsmål på treverket også.

[lenke]
[lenke]
Hei og takk for svar!

Forstår ikke helt spørsmålet - begge antar jeg? :) Vil få igjennom byggetillatelsen + ikke ha svai. Vil ikke ha masse stolper for estetikken derfor prøver jeg å holde antallet nede så mye som mulig.

Her står det maks 4,5m https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/ og da er det bare doble 45x220 rundt om og siden enkle 45x220 mellom? Det burde vel 12*12 tommer holde bedre da tenkte jeg?

Angående gulvbjelkene så stemmer 120 cc mellom disse og også 60cc der jeg skal isolere. Men jeg mente mellom stolpene rett og slett. :) Samme mål der det står 4,5m her https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/

EDIT: Nå så jeg lenken du sendte https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101000 at det er annerledes på A-mål og B-mål i sammenligning med den som viser 4,5m. Ser ut som jeg må sette inn flere stolper da. :/

MrZero skrev:
Hei!

Sitter og tegner på en plintgrunn laget av tømmer for å plassere et hus på. Skal ha en som regner på det deretter for byggetillatelsen, men sitter og ser om min plan i det hele tatt er mulig.

Gulvbjelkelaget:
Tenker først å legge 3 stk rader 12 X 12 tommer vannrett (om man ser på en tegning altså) der jeg tenkte å ha en plintavstand på ca. 3,9m cc.

Slik her:

X-----X-----X-----X
4,3m cc mellom her
X-----X-----X-----X
4,3m cc mellom her
X-----X-----X-----X

Hver rad X-----X-----X-----X er 15,6m og består av 3 stk 12x12 tommer på rad. Så totalt 4 plinter per rad. 12 plinter for alle 3 rader.

Golvåsene:
Og deretter 16 stykker 6 X 8 tommer loddrett over disse der plintene da havner på ca. 4,3m cc.

Vil det være mulig, tror du? Hvor holdbart er tømmer i forhold til limtre? Limtre er jo virkelig steinhardt, så man må vel opp i vanvittige dimensjoner for å være sammenlignbart.

Så skal det være vanlig konstruksjonsvirke mellom disse golvåser så det blir 60cc. Også noen kortlinger vannrett.

Vet at 45*220 skal klare 3,6m, så da burde rimeligvis gulvbjelkene på 12*12 tommer klare 3,9m? og Golvåsene på 6*8 tommer klare 4,3m?
Fire plinter på 15,6 meter blir 5,2m mellom plintene, ikke 3,9m.

• Liker
1
  • Laddar…
P
F Finndjävel skrev:
Fire pilar på 15,6 meter blir 5,2 m mellom pilarne, ikke 3,9 m.
Riktig, takk, mente 5 med 3,9. Har flere skisser foran meg og kl. 2:03 var ikke skarpheten 100. :) Det er 4 bjelker på rad og 5 pilarer - sånn skal det være så klart. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.