Hei,
Jeg holder på å sette opp en hylle over en trapp i garasjen, slik ser det ut:

På bildet er det ca. 320 kg som bæres opp.
Boltane i veggen er 10x120 mm treskruer med følgende plugg:

Pluggen er 12x60 mm.
Etter montering legger jeg merke til en detalj jeg har oversett, mexisten bygger noen cm i dybden som betyr at det kun er 50 mm av skruen som sitter i veggen, i pluggen. Er dette et problem?
Rekkverket sitter med 2 bolter i veggen og står på flere stag ned i gulvet, trolig støpt.
Gjettet vil den totale vekten bli rundt halvparten av det som ligger på akkurat nå.
Bør jeg revurdere noe på noen punkt, eller ser konstruksjonen fornuftig ut?
Jeg holder på å sette opp en hylle over en trapp i garasjen, slik ser det ut:

På bildet er det ca. 320 kg som bæres opp.
Boltane i veggen er 10x120 mm treskruer med følgende plugg:

Pluggen er 12x60 mm.
Etter montering legger jeg merke til en detalj jeg har oversett, mexisten bygger noen cm i dybden som betyr at det kun er 50 mm av skruen som sitter i veggen, i pluggen. Er dette et problem?
Rekkverket sitter med 2 bolter i veggen og står på flere stag ned i gulvet, trolig støpt.
Gjettet vil den totale vekten bli rundt halvparten av det som ligger på akkurat nå.
Bør jeg revurdere noe på noen punkt, eller ser konstruksjonen fornuftig ut?
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 602 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.602 innlegg
For at pluggen skal fungere som tenkt, må skruen gå gjennom bunnen av den. (Vanskelig å si om det er et problem eller ikke i akkurat dette tilfellet. På bildet ser det snarere ut som at det er nedbøyning av bjelkene som er det svakeste leddet.)
Aha, hmm, da skulle boltene egentlig trenge å byttes til noe lengre.
I virkeligheten er det ingenting som henger ned, lektene (70x45) holder formen fint
. Derimot gjenbruker jeg sponplaten fra forrige eiers konstruksjon, noe som innebar en hylleplate helt uten de tverrgående lektene som resulterte i at platen ble bøyd med tiden. På bildet kan man se at den bøyer seg oppover langs sidene.
I virkeligheten er det ingenting som henger ned, lektene (70x45) holder formen fint
Bruk det her vetja. Kjære hjerteres hva det sitter sier jeg bare.
https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/tung-infaestning-kemi/superbond-system-fsb
https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/tung-infaestning-kemi/superbond-system-fsb
Klikk her for å svare