Hei
Jeg har søkt på internett og på forumet, men har ikke funnet det jeg leter etter.
Jeg skal støpe et gulv, men det er et etasjeskiller (mellom første etasje og kjeller).
Jeg vil vite bæreevnen per dm² betong hvis man har 4, 5, 6, 7, 8 cm tykt lag betong.
Så finnes det kanskje verdier om man også har armering.
Jeg vil støpe så lite betong som mulig og øke mengden isolasjon. I dag er gulvet 12 cm tykt og uten armering, så jeg må bytte det. Jeg har deretter ca 10 cm til å bruke, men der skal jeg både isolere og legge gulvvarme.
Jeg har søkt på internett og på forumet, men har ikke funnet det jeg leter etter.
Jeg skal støpe et gulv, men det er et etasjeskiller (mellom første etasje og kjeller).
Jeg vil vite bæreevnen per dm² betong hvis man har 4, 5, 6, 7, 8 cm tykt lag betong.
Så finnes det kanskje verdier om man også har armering.
Jeg vil støpe så lite betong som mulig og øke mengden isolasjon. I dag er gulvet 12 cm tykt og uten armering, så jeg må bytte det. Jeg har deretter ca 10 cm til å bruke, men der skal jeg både isolere og legge gulvvarme.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Høres umulig ut at det ikke er armert. Uarmert betong har stort sett ingen bæreevne overhodet.
Det som finnes i dag er fra 1938 og det finnes ingen armering i det.
Jeg vil ikke ha tre i konstruksjonen da det er et steinhus og kjelleren er ikke oppvarmet.
Det jeg støper skal jeg så klart armere men spørsmålet er hvor tykt lag jeg må støpe.
X cm Flytsparkel
X cm Gulvvarme
X cm Isolasjon
X cm bærende betong med armering.
Jeg vil ikke ha tre i konstruksjonen da det er et steinhus og kjelleren er ikke oppvarmet.
Det jeg støper skal jeg så klart armere men spørsmålet er hvor tykt lag jeg må støpe.
X cm Flytsparkel
X cm Gulvvarme
X cm Isolasjon
X cm bærende betong med armering.
Kommer veldig mye an på armering og hvilket spenn det handler om. Ditt spørsmål kan ikke besvares.
Jeg har 20cm betong med grov over- og underkantsarmering. Da er det 9,5x5m uten noen ytterligere støtter. En god venn har 12cm i sitt garasje men en støttevegg og betydelig mindre spennvidde. Et støpt hvelv er ikke noe man slumper til, det er en sak som må beregnes av konstruktør, alternativt at man får konstruksjonen "gratis" fra leverandøren av f.eks. kvarsittende forskaling.
Klikk her for å svare