Japp, maskinare :)

Selvfølgelig forstår jeg at man ikke bør dimensjonere direkte mot strekkgrensen.
Selv om man ser bort fra sikkerhetsmarginer, blir ofte nedbøyningen uakseptabelt stor.

Men stålet du nevner ovenfor er en levning fra steinalderen (*ironi*) og i dag produseres de fleste bjelker i S355J2 (SS2172) eller S355J2+M (2142).
Uansett om man er byggmester eller maskinare så har dette stålet en strekkgrense på 355N/mm2.

Sist redigert:
Gabbe1 skrev:
Ja, maskiner :)

Selvfølgelig forstår jeg at man ikke bør dimensjonere direkte mot strekkgrensen. Selv om man ser bort fra sikkerhetsmarginer, blir ofte nedbøyningen uakseptabelt stor.

Men stålet du nevner ovenfor er en levning fra steinalderen (*ironi*), og i dag produseres de fleste bjelker i S355J2 (SS2172) eller S355J2+M (2142). Uansett om man er byggmester eller maskiner, har dette stålet en strekkgrense på 355N/mm2.
Der ser man hvor gammel jeg er! Hadde bare en gammel tabell i nærheten - lenge siden jeg var aktiv konstruktør.

ok Gabbe1 og Anaitis,

er dere enige ?? er det ok med viss sikkerhetsmargin med en IPE300 ?

og i så fall oppfølgingsspørsmål, stående søyle i hver ende, skal klare 55kN på 3,8 meters lengde...= dimensjon takk

Anders

Med en IPE 300 kan du sove rolig, den er mer enn dobbelt så kraftig som en IPE 220.

Dog blir nedbøyingen midt på bjelken 42mm om du belaster den med dine åtte tonn utbredt last, men om du kan leve med det de gangene det er maksimalt med våtsnø på taket så er det ingenting å være bekymret for. En IPE 300 som er produsert i 355 stål tåler faktisk over 18 tonn utbredt last (fritt opplagt med 8,9m spennvidde) før den får varige deformasjoner.

Når det gjelder søylene, så er 5 tonn ikke spesielt vanskelig å bære med en stålsøyle, det man derimot må passe litt på er knekk, dvs. at søylen bøyer seg på midten. Skal du uansett kjøpe nytt materiale, så ville jeg valgt f.eks. 100x100x4 VKR eller KKR (firkantrør) fordi det blir en elegant løsning som ofte brukes til nettopp søyler.

Sjekk bare at betongplaten din kan bære lasten fra disse begge søylene.

Ok Gabbe1,

hadde tenkt meg 115x115x5 sveiset mot bunnplate 500x500x5 for å fordele ut lasten mot betongen som for øvrig er en armert støpt plate på over 15cm.

Det burde vel falle med god margin innenfor sikkerhetsmarginen...?

Anders

Den pelaren blir meget stabil og bra.
Men bunnplaten er meningsløs å lage 0.5x0.5m om du bare skal ha 5mm plate, den blir for svak til å bære noe ute i kantene uansett.
Forsøk å få tak i 10-15mm plate i stedet, og jeg tror spontant at en plate på 300x300mm er tilstrekkelig.

ok
og takk for hjelpen fikk ok på opplegget av bygningsrådet per telefon i dag

Anders

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.