12.851 lest ·
21 svar
13k lest
21 svar
Bærebjelke i tak, hjelp med dimensjon????....
Side 1 av 2
Hei håper det finnes noen som kan hällfasthet her.....
Har blitt rammet av flattak-syken på garasjen, dvs flatt tak og Sverige = katastrofe....
Må nå rive eksisterende tak og legge nytt, og tenkte da selvfølgelig å endre det til et saltak, men for å komplisere det litt vil jeg ha mønetak for å få ordentlig innvendig takhøyde.
Nå når jeg har sittet og regnet på dette og også sjekket på Moelvens nettside har jeg
kommet frem til at det må (i tre) bli en bjelke på 115x630mm som støttes i hver ende ned til betonggulvet. Synes imidlertid bjelken blir både stor og dyr, og vurderer derfor om det går å erstatte den med stålbjelke for å både komme ned i dimensjon og pris.
Faktainformasjon.
Snølast 2 gir belastning = 50kN/kvm
Lengde = 8,9 m (bjelkens lengde)
Bredde = 7,2 m
Takhøyde ute blir 4,5 m
Trenger altså opplysninger om bærelinens dimensjon i stål samt støttene (2 stk).
Vennligst hjelp meg med dette.......
Anders
Har blitt rammet av flattak-syken på garasjen, dvs flatt tak og Sverige = katastrofe....
Må nå rive eksisterende tak og legge nytt, og tenkte da selvfølgelig å endre det til et saltak, men for å komplisere det litt vil jeg ha mønetak for å få ordentlig innvendig takhøyde.
Nå når jeg har sittet og regnet på dette og også sjekket på Moelvens nettside har jeg
kommet frem til at det må (i tre) bli en bjelke på 115x630mm som støttes i hver ende ned til betonggulvet. Synes imidlertid bjelken blir både stor og dyr, og vurderer derfor om det går å erstatte den med stålbjelke for å både komme ned i dimensjon og pris.
Faktainformasjon.
Snølast 2 gir belastning = 50kN/kvm
Lengde = 8,9 m (bjelkens lengde)
Bredde = 7,2 m
Takhøyde ute blir 4,5 m
Trenger altså opplysninger om bærelinens dimensjon i stål samt støttene (2 stk).
Vennligst hjelp meg med dette.......
Anders
Snølast på 50 kN/m2 virker litt mye??
Har du skrevet riktig?
Min hukommelse sier at Snøsonen 2 gir en belastning på 2 kN/m2. Så kommer egentyngden av selve taket i tillegg....
Hvordan kom du fram til de 50 kN/m2??
Har du skrevet riktig?
Min hukommelse sier at Snøsonen 2 gir en belastning på 2 kN/m2. Så kommer egentyngden av selve taket i tillegg....
Hvordan kom du fram til de 50 kN/m2??
Map holdfasthet går det med
(har ikke regnet på nedbøying!)
IPE 300 som veier 42kg/m
eller
HE240A som veier 60kg/m
Vekten gjenspeiler prisen!
Det blir tunge bjelker.
Er det ikke smartere med tradisjonelle takstoler?
Blir sannsynligvis betydelig billigere.
(har ikke regnet på nedbøying!)
IPE 300 som veier 42kg/m
eller
HE240A som veier 60kg/m
Vekten gjenspeiler prisen!
Det blir tunge bjelker.
Er det ikke smartere med tradisjonelle takstoler?
Blir sannsynligvis betydelig billigere.
anaitis:
Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvordan du har regnet.
Nedbøyning og hold på bjelkene har jeg kontroll på, men hvordan har du beregnet lasten?
Snøsone 2 = 2kN/m2 ?
Egenvekt = 0.5kN/m2 ?
Hvor stor del av taket regner du med belaster bjelken, burde rimeligvis være halve arealet, ikke sant?
Takkvinkelen burde vel også spille en rolle når det gjelder hvor mange m2 taket er?
Ja som du ser så ville jeg satt pris på litt forklaringer i din beregning.
Nedbøyning og hold på bjelkene har jeg kontroll på, men hvordan har du beregnet lasten?
Snøsone 2 = 2kN/m2 ?
Egenvekt = 0.5kN/m2 ?
Hvor stor del av taket regner du med belaster bjelken, burde rimeligvis være halve arealet, ikke sant?
Takkvinkelen burde vel også spille en rolle når det gjelder hvor mange m2 taket er?
Ja som du ser så ville jeg satt pris på litt forklaringer i din beregning.
Bjelken tar last fra halve bredden av taket.Gabbe1 skrev:anaitis:
Nedbøyning og styrke på bjelkene har jeg kontroll på, men hvordan har du beregnet lasten?
Snøson 2 = 2kN/m2 ?
Egenvekt = 0.5kN/m2 ?
Takvinkelen burde vel også spille en rolle når det gjelder hvor mange m2 taket er?
Ja, som du ser ville jeg sette pris på litt forklaringer i beregningen din.
Dette gir meg linjelasten q= 2,5 * 3,6 = 9 kN/m Jeg ser bort ifra takvinkelen helt, den blir jo bare ca 30 grader (vet ikke helt geometrien på huset).
Det ville hvis gi en noe lavere last å ta hensyn til vinkelen, på grunn av at noe mer last ville gå direkte til veggene, men samtidig blir nok bjelken noe tyngre. Det jevner seg nok ut. Ellers er snølast beregnet på den horisontale overflaten, så der stemmer det.
Gjorde beregningen på en liten notatblokk da jeg hadde en stund til overs i lunsjen.
Man kan ikke forvente så stor nøyaktighet på 5-6 minutter!
Men beregningen er på den sikre siden!
Ok, da er jeg med.
Men hvis jeg nå regner på dette forenklede viset, så får jeg den utbredte lasten Q til 80100N (3.6x2.5x8.9). Maksimalt moment i en fritt opplagt bjelke belastet med jevnt utbredt last er: Mmax = -QL/8
En normal bjelke har i de fleste tilfeller i dag flytegrensen 355Nmm2.
Jeg får da at søkt bøyningsmotstand W blir 251cm3 Det innebærer at en IPE220 eller en HE 180A klarer jobben om man kan leve med nedbøyningen og ignorerer sikkerhetsmargin.
Men det er jo ikke feil med en sikkerhetsfaktor, og da er jo bjelkene anaitis nevnte tidligere mer passende.
Men hvis jeg nå regner på dette forenklede viset, så får jeg den utbredte lasten Q til 80100N (3.6x2.5x8.9). Maksimalt moment i en fritt opplagt bjelke belastet med jevnt utbredt last er: Mmax = -QL/8
En normal bjelke har i de fleste tilfeller i dag flytegrensen 355Nmm2.
Jeg får da at søkt bøyningsmotstand W blir 251cm3 Det innebærer at en IPE220 eller en HE 180A klarer jobben om man kan leve med nedbøyningen og ignorerer sikkerhetsmargin.
Men det er jo ikke feil med en sikkerhetsfaktor, og da er jo bjelkene anaitis nevnte tidligere mer passende.
Man får ikke dimensjonere direkte mot flytegrensen!Gabbe1 skrev:
Så har f.eks. stål 1411 og 1412 en dimensjonerende verdi på (som dårligst) 205 MPa
og stål 1311 og 1312 har 182 MPa
Nå husker jeg ikke, men tror jeg brukte 180 MPa for beregningen.
Det virker som om du er maskiningeniør?
Beregninger innen bygg bruker i prinsippet de samme formlene,
men innen bygg finnes et antall lover og forskrifter man må følge!
Sist redigert: