Jeg skal bygge terrasse og trenger å feste en bjelke i høyde med kantelementene. Jeg kan ikke feste i selve kantelementet og vil ikke bore inn til platen. Jeg vil heller ikke sette opp pilarer.
Jeg har imidlertid en støpt støttemur under og vurderer å sette 70x70 stolper med gjengestang eller ekspansjonsbolt i den for deretter å legge bjelken oppå i henhold til bildet.
Synspunkter på denne løsningen? Finnes det andre bedre alternativer?
Er støttemuren åpen på baksiden så går det bra å feste sånn, men snu hakene for bjelkelaget så det kommer ut noen cm fra støttemuren, det blir mye skitt på og mellom bjelkelaget/støttemuren og vil nesten aldri tørke, med den følge at det vil råtne.
Er støttemuren åpen på baksiden så går det bra å feste sånn, men snu hakkene for bjelkelaget så den kommer ut noen cm fra støttemuren, det blir mye skitt på og mellom bjelkelaget/støttemuren og kommer nesten aldri til å tørke, med påfølgende at det kommer til å råtne
Bra tips å få ut bjelkelaget litt fra veggen. Takk!
På den andre siden av støttemuren, altså under platen, finnes makadam. Muren er 20cm tykk så jeg tenkte å bore ca 10cm inn for gjengestangen som jeg fester med kjemisk anker.
Det var lett å snu i Caden ser jeg, nå er det bra, så det med kjemanker trenger du ikke, det holder godt med ekspander, som går inn ca 10 cm, trykket kommer rett ovenfra og det skal ekspanderen holde, du kan med fordel sette en ekspander gjennom linen og regla, det blir en oppe og en nede da.
Det var lett å snu i Caden ser jeg, nå er det bra, så det med kjemankare trenger du ikke, det holder bra med expandere som går inn ca 10 cm, trykket kommer rett ovenfra og det skal ekspanderen holde, du kan med fordel sette en ekspander gjennom linjen og regelen, det blir en oppe og en nede da .
Bæringen sitter jo foran kantelementet så der finnes bare frigolit å feste i om jeg ikke borer helt inn i voten, men det føles unødvendig.
Og nå kan du spyle litt langs veggen om du synes det har samlet seg litt skitt imellom, det tørker opp fort så ingen fare med det, la trallen slutte en halv cm fra vegg.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.