Jeg googlet og kunne se håndverkere ta opp tunge dører opp trapper med hjelp av en mer avansert sekketralle, der man også hadde modifisert trallen for å kunne feste døren. Det føles som overkill i mitt tilfelle å anskaffe en slik for kun én dør - engangsjobb hjemme hos meg. Lokale håndverkere jeg så, satte fast store sugekopper på en dør, slike man løfter glassplater med (når de skulle løfte den inn i varebilen, men sikkert også opp trapper dit den skulle fraktes).

Å spenne fast en tung dør på en vanlig sekketralle ser jeg som en tvilsom metode, men kanskje, kanskje i kombinasjon med sugekopper. Ulempen med vanlig sekketralle er at de er ganske korte i forhold til døren, dermed kommer også trallens håndtak lavt, og mye av dørens vekt høyt.

Å løfte en 85 kg dør med bare sugekopper, opp trapper, føles skremmende synes jeg, selv om man har på seg ståltå på skoene. Tenk om den faller i bakken og ned trappene - skikkelig smell vil jeg love, og skader på veggene. Tør man bruke slike sugekopper? Dessverre går det ikke an å bære opp døren i liggende stilling da man må svinge rundt i trappen.

Jeg snakket med en installatør av ytterdører som jeg så i nabohuset - han tok den på ryggen opp trappene, hvordan dette er mulig og trygt vet jeg ikke. Tips på metode?

To håndverksgubber som er vant til å bære diverse jox i trapper så den blir med.;)

• Liker
kest
  • Laddar…
Om du nøler eller føler deg usikker, ring til et flyttebyrå?

Får det ikke bare til å bære den liggende fast på høykant?

Den veier jo ikke mer enn et pengeskap eller et piano. Ring et flyttefirma.

Det blir trolig vakuumløftere, slike mindre håndtak. 4 stk totalt og to karer. Ringe flyttebyrå så sprekker jo hele poenget med å gjøre jobben selv/billigere. Dessuten vil det bli vanskelig å synkronisere tidsmessig når en dør kommer med lastebilbud.

C
Dracula Dracula skrev:
Snakket med en installatør av ytterdører som jeg så i nabohuset - han tok den på ryggen opp trappene, hvordan dette er mulig og sikkert vet jeg ikke. Tips til metode?
Når vi byttet dører i vår BRF bar håndverkerne opp dørbladene på ryggen. Så veldig lett ut, men de hadde garantert gjort det noen ganger før. Ja, ikke situasjon for å miste en slik dør, spesielt ikke i en trapp. :oops:

P
Når jeg leste din tekst tenkte jeg først, jævlar hva har han kjøpt for 2 tons pansardør. Så leste jeg 85 kg :rolleyes: Hva er problemet? Det er knapt noen big deal?

• Liker
kest og 1 annen
  • Laddar…
Antar døren er fikset. Ellers så slår jeg et slag for bærereim, evt. lage en egen av stroppebånd eller lignende.

• Liker
kest
  • Laddar…
Fairlane
Kamerat?

Min grill veier drøyt 80 kg. Den tok jeg og datteren (13 år) på en piffa opp trappen på siden av huset. Hun sa at hun ikke løftet og det var lett for meg.

Jeg og en kompis tok en kjøl/frys på 90+kg med hjelp av en vanlig pirra i trappen. Tungt, men det gikk.

Ser ikke heller helt problemet. En helt vanlig pirra fra Biltema tåler ifølge papiret 250 kg.
Hvis det er vinglete, skru fast en planke både på bunnen og ryggen av pirra slik at døren har noe å hvile på. Dra en strammebånd rundt døren.
Det er vanskeligere hvis døren er emballert, men 80 kg skulle du nesten kunne løfte for hånd. Sørg for å gjøre i stand steder å hvile på på forhånd, så tar du ett skritt av gangen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.