Hei! Risiko for lang tekst, men jeg prøver å få med så mye info fra starten.
Her har man gått og kjøpt et hus. Litt info om huset.
Det er bygget i 1966, og det er et jubels enetasjes hus på 98 kvm med kjeller. Plata i kjelleren er laget av betong, og på det ligger det et trebjelkelag med isolasjon og på det sponplater med parkett på. Takstolene er bygget med fagverk.
Har planlagt å fjerne vegger og skape en åpen planløsning med kjøkken og stue. Begynte i går på overtakelsesdagen.
To av veggene er bærevegger som jeg skal fjerne. De er i linje med skorsteinen. Den ene er ca. 3,7 m, men er understøttet i forebyggende hensikt ca 3 m som synes på bildene med en rød stålbjelke og den andre ca 120. Den ser man på bildet med underpanel.
Jeg ønsker å gjøre om understøttelsen så jeg får 3,7 m åpent og stolpene skjules i ytterveggen respektive skorsteinen. Skorsteinen har en fløy som stikker ut ca. 10 cm, så der ser jeg ingen større problemer. Og i ytterveggen burde det heller ikke bli noen problemer.
Veggen med underpanel tenker jeg at jeg kan skjule en stolpe på motsatt side av skorsteinen, for der er det også en utmurt fløy på ca 10 cm. Og bruke den jernbjelken som finnes og kappe den til så den passer.
Det jeg gjerne vil ha innspill på er hvilken dimensjon jeg skal ha på understøttelsesbjelken og stolpene. Skal jeg bruke limtre eller stål? Noen andre fremgangsmåter?
Planløsning før riving. I veggen mellom stuen og soverom 1 finnes den røde jernbjelken.
Mellom skorsteinen og kjøleskapet er veggen med underpanel.
Bilder etter riving
Skorsteinen er til høyre på bildet med underpanel.
Dimensjonen på stenderne i veggen er ca. 70x50 mm. Stolpene bjelken ligger på er 220x70 mm
Bilder av hvordan planen er når det er klart.
Mvh Kalle
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.