Trenger å bytte panel på døra til vår matbod. Måler den panelet som sitter der nå og skriver inn målene i Google, og opp dukker badstuepanel. Målene stemmer, men tror dere det kan funke å bruke den til en dør som skal være utendørs. Panelet vil bli malt med linoljemaling, så det finnes mulighet for å impregnere den ordentlig med linolje.

Glemte jo spørsmålet mitt om dere har tips om noen annen panel, 10 mm x 70 (omtrent)

Hadde samme problem med en "snackedør" til verkstedet. Det eneste jeg også fant som passet noenlunde var bastupanel. Brukte det, sammen med linoljefarge. Byttet panelet på nedre halvdel av døren i 2018. Bättringsmålte nederdelen i fjor da fargen slapp ved mange kvister og kvaeansamlinger i det sekunda virket. (Hvem vil lene seg mot veggen/bastupanel full av kvister og kvaeansamlinger som lekker varm klebrig kvae?) Det var så mye fersk kvae at det ikke virket verdt å engang forsøke med skjellakk.

Uansett, panelet er fortsatt friskt så vidt jeg vet, så her 6 år etter renoveringen. Det er dessuten utsatt for en hel del slagregn i vestlig retning.

Ja det ble badstuepanel for meg også, men står nå og vurderer om jeg skal lime nåten eller ikke. Trolig ikke, fordi da kan den kanskje sprekke et annet sted når den beveger seg.

Ja, panelet må kunne bevege seg. Limes et stort stykke sammen, blir bevegelsen i ytterkantene større, så å lime sammen tre er ikke å anbefale for utendørs bruk da fuktigheten varierer så mye over året. Innendørs er et betydelig jevnere klima, så der blir bevegelsene ikke like store.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.