Hei,

Jeg har søkt i forumet og funnet en del, men ikke nok.

Jeg tenker å lage en lysåpning på badet.
Bredde = 1 stk blokk
Høyde = 4-5 stk blokker.

Hvordan gjør man det i praksis når det er en våtromsvegg?
- lage på stedet eller bygge en ramme og montere blokkene ved siden av.
- innfesting mot veggstender
- hvordan docke mot våtromssjiktet
- trengs det to blokker i tykkelse for isolering? Har sett det i en tidligere tråd.

Kanskje noen har en lenke?

Mvh Thomas
 
opp
 
Hva mener du ???
 
Gi oss litt mer kjøtt på beina!
Skal du sette dem i inner- eller yttervegg?
Hvordan skal de sitte i forhold til dusj/badekar? Avstand?
 
Takk for at du spør :D

Det skal sitte i en yttervegg som ser slik ut:
-22 panel
-50 vestkustskive
-145 stående regel/isolasjon
-dampsperre(tar ikke bort den)
-45 regel/isolasjon
-13 gips
-tettsjikt
-fliser

avstanden fra dusjen er ca 1,5m
 
a) er det så nøye med isoleringen på en så liten flate?
b) om du er nøye med isoleringen, hvorfor ikke sette inn et konvensjonelt 3-lagsvindu?
c) gjør du hva som helst for en motesak? ::)
 
Hei,

tenkte det kunne være gøy samt at "vanlige" vinduer ikke finnes i så smale dimensjoner, de smaleste jeg har funnet (std) er modul 4 som blir for bredt.

Jeg vil ha vindusflate ca 15cm bredt. Skal bare være en lysinnslipp.

Noen som vet om det finnes smale faste vinduer som std eller må man spesialbestille??
 
Du ser ut til å ha skikkelige vegger.. ;D
Jeg har ingen eksakt erfaring med det du tenker å gjøre, men jeg ville nok ha prøvd å bygge glassbetongvinduet i en ramme først, for så å montere det inn i veggen.
Har du tenkt å ha dampsperren på plass.. ??? Utenpå vinduet?
Når det gjelder våtromssjiktet, ville jeg nok ha prøvd å om mulig sette vinkelbånd stiftet og limt i trerammen, og deretter mye fuktsperre oppå om mulig. Jeg tror ikke du trenger mer enn en glassblokk i tykkelse, spesielt siden vinduet blir så smalt. (Har du vurdert å lage et noe større vindu med to blokker i bredden? Ville nok spontant sett bedre ut. Personlig refleksjon..)
 
SittinDuck skrev:
behøves to blokker i tykkelse for isolasjon?
Det bør ikke være nødvendig. Den isolasjonen glassbetongen gir duger bra. Det finnes dessuten spesiell glassbetong som man bruker når de skal sitte i yttervegger. Det er da, om jeg ikke tar feil, vakuum i dem, noe som jo gjør at de isolerer bedre.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.