Jeg har en uoppvarmet vaskekjeller med en dusjhjørne (brrr) og tenkte nå å dele den av og lage et ordentlig bad. Den nye veggen tenkte jeg mure med lecablokker, 15 cm. Et par spørsmål som jeg ikke har funnet svar på noe sted:
1. Skal det være noen fuktsperre mellom veggen og betonggulvet, eller skal den mures direkte på?
2. Må veggen armeres? Den er jo ganske tykk, og ikke bærende, men kanskje det trengs likevel?

Første innlegg, velkommen til byggahus.

Har du en moderne, vel-drenert kjeller hvor platen kan antas å være mer eller mindre fuktfri? Eller snakker vi om en eldre kjeller hvor platen kan være lagt på "hva som helst" som fantes da huset ble bygget?

Hvis du har omfattende fuktvandring (les eldre hus) i og under en plate, ville jeg ikke i første omgang isolert denne fukten, men ha en så diffusjonsåpen konstruksjon som mulig. Med andre ord, bare fuktisolere selve dusjhjørnet i det nye badet.

Selve veggen primer du før du begynner å mure, for å få det til å feste godt. Jeg ville også armere veggen, både mellom skift og ved innfesting mot en annen kjellervegg.

Takk for velkomsten, gøy å skrive noe selv, jeg har lest mye...

Kjelleren er gammel (1930) men nylig isolert og omdreneret, så nå er det i alle fall tørt. Jeg har lest meg til at jeg skal være forsiktig med fuktsperre på gulv og yttervegg, bare i selve dusjhjørnet, som du skriver. Hva jeg forstår skal jeg også fuktsperre innveggen på baderomssiden. Mitt spørsmål gjaldt om jeg skulle forsøke å hindre at fukt fra platen går opp i veggen, men det skal jeg altså ikke.

Jeg hadde lagt syllpapp under veggen så får du ingen fukt opp i veggen fra platen men evt. oppstigende fukt kan komme ut i rommet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.