Renoverer originalbadet fra 1963. I forbindelse med renovering ble det oppdaget at et elementrør hadde sprukket (finnes på annen tråd), og forsikringsselskapet fjernet noe betong for å frilegge svillen for tørking. Nå som alt snart skal bygges opp igjen, vurderer vi om konstruksjonen skal endres. Byggefirmaet snakket om at man skal legge isopor mellom betongplate 1 og 2 (se skisse). Spesielt siden vi planlegger gulvvarme. Vi vurderer: - Over originalgulvflisene fantes ingen fukt (Intakt membran altså!?) - Skal vi ha membran nå, i så fall hvor? - Skal vi bygge i henhold til originalkonstruksjonen eller med isopor? (Antar at svillen skal beskyttes i så fall?)

Altså i henhold til skisse i neste post. Takk for alle ideer og forslag.

• Skjematisk tegning av baderomsgulv fra 1963 viser forskjellige lag: avrettingsmasse, betongplater, syllebeskyttelse, og mark, med merknader om fuktsperre.
Kan man bygge sånn?
(Hvor skal man legge eventuell tettsjikt?)

• Tverrsnitt av byggestruktur med mark, betongplate, frigolit, avrettingsmasse og teglvegg, med tekst som spør om plassering av tettskikt.
Nok virker det å være bra med frigolit alltid. Om jeg forstår det riktig så har dere jo ellers et helt uisolert gulv og det er en skikkelig energityv. I særdeleshet sammen med gulvvarme.

Har gravd videre i hvordan baderomsgulvet skal bygges, og som det også er sagt her så er de fleste eksperter (diplomerte eller selverklærte) enige om at isolasjon mer eller mindre er et must hvis vi skal legge inn gulvvarme.

MEN

Etter et besøk på byggcentrums utstilling (www.byggcentrum.se) i Mölndal og en prat med personalet der kom det frem at isolasjonen skal være 20cm for å gjøre nytte. Med mindre isolasjon mente han at det er en risiko for at gulvvarmen også varmer opp platen under og dermed kan drive opp fukt i tilstøtende rom. Han syntes jeg skulle tenke flere ganger før man legger inn gulvvarme. Ikke engang noe tettesjikt utenfor selve dusjen var aktuelt ifølge ham (til tross for at så var tilfelle i originalkonstruksjonen).

Man blir ganske forvirret, Anticimex og det byggefirmaet forsikringsselskapets byggefirma sa jo at jeg skulle pigge opp betong for å legge inn isolasjon, og de så jo at noen 20cm for isolasjon ikke finnes (MAX halvparten).

Noen som har lagt inn gulvvarme i et eldre hus, erfaringer?
Tør jeg kjøre på i henhold til skissen med 8-10cm isolasjon?

::) Forvirret ::)

Hei!

Personalet på Byggcentrum er ute på en skikkelig sykkeltur! Man kan ikke si så generelt som de har gjort. Avvik fra fuktsikring gjelder kun ved inntrengende markfukt, og det må jo undersøkes om forholdene er slik. Men selv det er jo ingen generell regel. Det finnes flere produsenter som har fuktsikring som tåler markfukt.

Hvor høy er den totale byggehøyden, fra betongplaten på bakken til ferdig gulv?

Ardexsmitten: Takk, den totale høyden blir ca 150mm (hvorav Betonglager 2 står for ca 75mm, men det freses for øyeblikket bort).

Siden fuktsikring/tettesjikt fantes før og var målt intakt, burde det jo ikke bli så himla mye dårligere som Byggcentrum mente hvis jeg legger inn et nytt tettesjikt (Kapillærbrytende) i form av isopor og gulvvarme?

Hei!

Hvis man bare har 150 mm fra platen til ferdig gulv, er det jo umulig å bygge etter dagens byggnormer. Derfor må man, etter min mening, forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen, og ikke avfeie det og si "det går ikke".

Jeg ville kontakte EPS Cement, og høre hva deres mening er.

http://www.epscement.com/

Deres produkt gjør at man kan bruke en betydelig tynnere avrettingsmasse, eller til og med tynnsparkling (ved el-gulvvarme).

Kommer du til å ha vannbåren gulvvarme eller el?

Det blir (som det ser ut nå) elektrisk gulvvarme, badet er kun 5m2. Fabrikat er ikke bestemt men byggehøyde vil jo spille inn så jeg kan ha så tykk isoleringsplate som mulig. Har ikke sjekket installasjonsteknikker for varmen ennå, om den skal støpes inn i betongen eller i avrettingsmassen.

Har diskutert nettopp betongproblematikken med fatter'n som jobber på et betonglaboratorium så han lover å fikse til noe betong som bare har 40mm byggehøyde og allikevel er skikkelig holdbar. Han er dog ingen ekspert på isoleringsbiten, visste bare at de tidligere produserte isolerende betong men har sluttet med det da den tydeligvis var for dyr, men muligens kan være noe i tilfeller som disse dog. Kanskje noe lignende som EPS gjenopptatt/videreutviklet ?!

Hei

Hvis du isolerer med celleplast på en betongplate som mangler markisolering under, vil fuktigheten som ventileres ut gjennom platen automatisk gå opp i bunnsvillene rundt i stedet. Derfor bør man tenke seg om to ganger før man gjør det, da man prøvde dette for ca. 20 år siden, og i de grunnkonstruksjonene er det i dag høyrisiko for mugg og forhøyede fuktverdier i svillområdene.

EPS er ellers et godt alternativ, men krever dobbel tykkelse sammenlignet med vanlige EPS-plater (frigolit).

Ppalm: Takk for svaret. Tenkte at det ikke burde bli så mye høyere fuktbelastning i tilstøtende rom etter renoveringen da tetningssjiktet var intakt før.

EPSCement er det sement med isoporkuler i altså, i så fall sommerjobbet jeg med å blande slik på fabrikk for 20 år siden. Snakk om at jeg klarte å forårsake en snøstorm i juli da jeg feilbedømte mengden isoporkuler med noen sekker som fløy avgårde i lufta.

Får tenke meg om, men det høres jo ut som et brukbart alternativ om jeg ikke tør å kjøre på markplategreia.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.