Jeg holder på å renovere badet og opprettet nylig en tråd med noen spørsmål om avløp. Den tråden gikk ganske snart over til å forsøke å overbevise meg om å ikke legge opp gulvet, men i stedet støpe opp med betong eller flytesparkel. For å få litt mer innspill i saken tenkte jeg å opprette en ny tråd med en litt bedre overskrift for emnet.

Jeg har altså et betongdekke som er grovstøpt og ganske ujevnt. Den ferdige gulvnivået skal havne ca 15cm over dekket. Jeg hadde derfor tenkt å legge opp et gulv som havner ca 3cm under det ferdige nivået og deretter legge fall med flytesparkel.

I den gamle tråden var det noen som mente at jeg burde isolere med isodrän i bunnen, eller alternativt blande flytesparkel og lecakuler for å komme opp såpass høyt at man bare kan legge fall i det siste laget.

Hva synes dere alle? Er jeg dum som vil legge opp et gulv i stedet for på en eller annen måte støpe hele veien fra dekket?

Ja. Jeg hadde nok vurdert EPS-betong og deretter flytavretting.

Jeg vedlegger et lite bilde på hvordan det ser ut. Det som gjør meg mest skeptisk til å støpe er at jeg kommer til å støpe inn svillen og også en bunnregel til veggen mot tilstøtende rom.
Er det ikke ganske dumt å støpe inn svillen eller er det ok? Forhåpentligvis så skal det jo ikke komme noe fukt mot svillen etter støpingen men det er vel likevel bra om konstruksjonen kan puste?
Ramverk av treverk i et uferdig rom med betonggulv og isolasjon, vater, og rørdeler på gulvet.

Hvordan gjorde du det? Jeg vurderer det samme nå.

N Neocortex skrev:
Hvordan gjorde du det? Jeg vurderer det samme nå
Jeg valgte å støpe opp med EPS-betong og flytsparkle inn gulvvarmen de siste ca 30 millimeterne. Det fungerte superbra, og jeg har siden den gang gjort det samme i en mindre WC med samme gode resultat.

Det som var mest kronglete på badet, var å lage dragsbaner slik at jeg kunne dra EPS-betongen rett og jevnt. Det endte med at jeg støpte tre små klosser av betong ca, 20x20 cm og la et rett rør i den fuktige betongen. Jeg støpte inn to like rør på hver side av badet, og når jeg presset dem ned i den fuktige betongen, kunne jeg avveie dem slik at de kom perfekt i vater og på nøyaktig den høyden som jeg ønsket å ha dem. Det var litt ekstra fikling å gjøre det slik, men det lettet mye når jeg la inn EPS-en å ha faste dragsbaner som jeg kunne dra mot for raskt og enkelt å få et rett og resultat å fikse flytsparklingen fra.

Vurderer å gjøre det samme. Har du isolert plate fra starten? Eller støpte du inn noe celleplast? Jeg har uisolert plate nemlig, så det blir litt omstendelig siden jeg vil ha gulvvarme. Hvor tykt støpte du?

Så nå at det var isolering i EPS

Jeg har en kjeller under mitt bad så isolasjon er ikke nødvendig i mitt tilfelle. men akkurat som du er inne på så er det isolasjon i EPS så det bør jo løse dine problemer.

• Liker
Neocortex
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.