Hei!
Vi skal kjøpe hus. Har nå funnet et hus vi er veldig interesserte i, men trenger hjelp til å tolke inspeksjonen.

Det står at prøvehull ble tatt i nederkant av innvendig veggsåle, og fuktighetskvoten var 14 %, men det ble likevel notert en avvikende lukt fra prøvehullet. Betyr dette at det mest sannsynlig er mugg i huset? Hvordan kan dette eventuelt utbedres?

Prøvehull i gulvet viste verdier like under kritisk nivå, flytende gulvkonstruksjon. På hvilken måte er denne konstruksjonen en risikokonstruksjon med hensyn til fukt og muggsyn?

Hvordan ville dere gått videre? Egen bygningsinspektør? Mer inngående inspeksjon? Legge bud eller bare glemme huset?

Takk for hjelp!
 
Har dere vært i huset? Har dere følsomme neser så dere kan avgjøre om det lukter rart i huset? Satt det seg noen merkelig lukt i klærne?

Om det hadde vært meg, hadde jeg tatt inn en takstmann (eller enda bedre en dyktig snekker) som kunne avgjøre hvor alvorlig problemet er. Er det altfor ille er det bare å slippe huset. Man trenger ikke kjøpe seg bekymringer imho.
 
Hei, Det ble bygget mange hus med plate på mark i perioden 1965-1985, men man manglet den gang kunnskap om hvordan mugg oppstår. I dette tilfellet la man isolasjonen oppå betongplaten samt trelekter og deretter undergulvet. I nesten alle tilfeller også uten fuktsperre. Det innebærer at man har en stor flate i huset hvor fuktvandring skjer i ulik grad avhengig av grunnforholdene inn i huset, som setter av på vegger og vinduer og spesielt i undergulvet som mugg. Dette i kombinasjon med naturlig ventilasjon og sparsomt med varme gjør saken enda verre.

Denne risikokonstruksjonen er så kjent at man ikke kan hevde skjult feil, og man må som kjøper være klar over dette. Det høres krasst ut, men slik resonerer man i den juridiske verden.

Men er det et hus man vil ha, ville jeg nok kalkulert med å rive opp alt gulv og gjøre det bedre. Men dette passer kanskje ikke på Deres objekt, men vil bare opplyse litt om saken.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har dere vært i huset? Har dere følsomme neser så dere kan avgjøre om det lukter merkelig i huset? Satt det seg noen rar lukt i klærne?

Om det hadde vært meg, hadde jeg tatt inn en takstmann (eller enda bedre en kyndig snekker) som kunne vurdere hvor alvorlig problemet er. Er det altfor ille er det bare å slippe huset. Man trenger ikke å kjøpe seg bekymringer imho.
Vi kjente ingen mugglukt og da vi har vært på mange visninger (blant annet der tydelig lukt av mugg har vært) tror jeg at vi burde kjent en slik lukt..

Takk for tips. Vi får se til å vurdere om det er verdt å by, og i så fall kreve egen besiktigelse!
 
H håbbe1961 skrev:
Hei, Det ble bygget mange hus med plate på mark i perioden 1965-1985, men da manglet det kunnskap om hvordan mugg oppstår. I dette tilfellet la man isolasjonen oppå betongplaten samt trelekter og deretter undergulvet. I nesten alle tilfeller også uten dampsperre. Det innebærer at man har en stor overflate i huset hvor fuktighet beveger seg i ulik grad avhengig av markforholdene i huset som setter sitt preg på vegger og vinduer, og spesielt i undergulvet som mugg. Dette i kombinasjon med naturlig ventilasjon og sparsom varme gjør situasjonen enda verre.

Denne risikokonstruksjonen er så kjent at man ikke kan hevde skjult feil, men som kjøper må man være klar over dette. Det kan høres krasst ut, men slik resonerer man i den juridiske verden.

Men er det et hus man ønsker, ville jeg nok kalkulert med å rive opp alt gulv og gjøre det bedre.
Men dette passer kanskje ikke på Deres objekt, men jeg vil bare informere litt om saken
Hvor omfattende blir en riving av gulvet, har du noen form for anslag prismessig? En enetasjes villa på 120 kvm. Er det et nivell gulv som da trengs?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.