Hei,
holder på med en tilbygg i vinkel ut fra eksisterende bygning, og tanken fra begynnelsen var at når vi skulle åpne opp mellom det nye og det gamle, skulle vi sette en synlig bjelke i taket mellom to stykker stendere på hver side. Fikk en konstruksjonstegning på dette fra en konstruktør.

Nå er det imidlertid slik at den byggherren jeg har ansatt har som forslag at man i stedet legger en bjelke mellom takstolene oppe på loftet. Fordelen er selvfølgelig at man slipper å ha noen synlig bjelke og kan dermed åpne opp hele veien opp i taket. Min byggherre har på eget initiativ lagt inn en stender (2"x9") mellom hanebjelken og den skrå delen av takstolen. Når jeg hadde min kvalitetsansvarlige der mente han derimot at den virket litt for underdimensjonert og mente jeg skulle snakke med en konstruktør.

Her kommer imidlertid problemet: jeg får ikke tak i min konstruktør, han svarer ikke på telefon, og jeg mistenker at han er på ferie eller noe lignende.

Hva synes dere på dette forumet: er det noen som har gjort en lignende avveksling noen gang. For min del handler det om to takstoler som må vekseles av. Skal jeg la byggherren vente til jeg har fått kontakt med konstruktøren, eller er jeg bekymret uten grunn?

Mikael_L
Hvilken dimensjon har konstruktøren foreslått til bjelken på undersiden da?

Hvor brede er takstolene?
Finnes det noen andre bærende vegger som avlaster takstolene?
Hvor langt er det fra ytterveggen (der jeg antar at den opprinnelige avvekslingen var planlagt) til stedet der den nye avvekslingen sitter?
Hvor stor var den opprinnelige bjelken? I samme materiale som den som nå er satt på plass?

Veldig generelt og forenklet burde man kunne si at siden bjelken er flyttet nærmere sentrum av huset, må den være større for å få samme effekt. Hvis bjelken nå sitter halveis mellom ytterenden og sentrum på takstolen, må den klare å bære 1,5* lasten (f.eks. ved å være 1,5* så bred).

Så, om den opprinnelige bjelken er mindre enn 2*9" så KAN det være ok, ellers er det sannsynligvis ikke det. Det ville nok vært bra å spørre en konstruktør..

Merk også at en endring av målet "på høyden" gir mye større effekt enn en endring "på bredden". Med andre ord er en 2*9" kanskje ok om det opprinnelig skulle være 2*7".
Husker ikke om høyden påvirker i kvadrat eller kubik. Noen?

/ Fredrik

Jeg tror din byggmester er helt feil ute, en vanlig regel og dessuten av den i sammenhengen svake dimensjonen er altfor svakt, du vil få en kraftig nedbøyning.

Jeg står overfor det samme problemet og har funnet dette på nettet. Last ned dimensjoneringstabellen via følgende lenke.

http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=36

Lykke til
//Joachim

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.