Hei,

Vi har fjernet en knevegg og satt inn to arker, alt konstruert & dimensjonert av en bygningsingeniør og bygget av en anerkjent byggfirma (ikke den billigste). Hus med saltak fra 1920-tallet. Siden konstruksjonen ble ferdig i sommer, har vi hørt et par høye lyder, men ikke visst om vi innbilte oss.

Nå har bæringene beveget seg, og flere skruer har blitt dratt ut og hullplater har blitt deformert, både mot takstoler og mot bjelkelag.

1. Hvor bekymret skal jeg være teknisk?
2. Hvor bekymret skal jeg være økonomisk?
3. Hvilket ansvar har byggfirmaet?
4. Hvilket ansvar har ingeniøren?
5. Har det noen betydning at ingeniøren er ansatt av byggfirmaet?
6. Kan man få hjelp fra forsikringsselskapet?
7. I hvilken rekkefølge burde vi gjøre ting? Tanken nå er:
* kontakte byggfirmaet som får undersøke
* kontakte egen takstmann? Hvilken type takstmann?
* forsikringsselskapet?

Takk for all hjelp, jeg er veldig bekymret.
 
D
S Soffabyggare skrev:
Hei,

Vi har fjernet en knevegg og satt inn to takoppløft, alt konstruert & dimensjonert av en bygningsingeniør og bygget av et velrenommert byggefirma (ikke det billigste). Hus med saltak fra 1920-tallet. Vi har siden byggingen ble ferdig i sommer hørt et par høye lyder, men ikke visst om vi innbilte oss.

Nå har avvekslingene beveget seg, og flere skruer har blitt dratt ut og hullplater deformert, både mot takstolene og mot bjelkelag.

1. Hvor bekymret skal jeg være teknisk?
2. Hvor bekymret skal jeg være økonomisk?
3. Hvilket ansvar har byggefirmaet?
4. Hvilket ansvar har ingeniøren?
5. Har det noe å si at ingeniøren er engasjert av byggefirmaet?
6. Kan man få hjelp fra forsikringsselskapet?
7. I hvilken rekkefølge bør vi gjøre ting? Tanken nå er:
* kontakte byggefirmaet som får undersøke
* kontakte egen besiktigelsesmann? Hvilken type besiktigelsesmann?
* forsikringsselskapet?

Takk for all hjelp, jeg er veldig bekymret.
Det høres ikke bra ut.

Men legg gjerne opp noen bilder.

Reklamer arbeidet umiddelbart til byggefirmaet. Det er jo denne du hadde en avtale med. Om de senere selv engasjerte en ekstern ingeniør er ikke ditt problem.

Om de krangler kan det være bra med en egen besiktigelsesmann.

Jeg vet ikke hva ditt forsikringsselskap skulle kunne hjelpe til med.

Velkommen til Byggahus!
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
S Soffabyggare skrev:
Hei,

Vi har fjernet en knevegg og satt inn to takoppløft, alt konstruert & dimensjonert av en bygningskonstruktør og bygget av en velrenommert byggfirma (ikke den billigste). Hus med saltak fra 1920-tallet. Vi har siden konstruksjonen ble ferdig i sommer hørt et par høye lyder, men ikke visst om vi innbilte oss.

Nå har avvekslingene beveget seg, og flere skruer har trukket seg ut og hullplater deformert, både mot takstoler og mot bjelkelag.

1. Hvor bekymret skal jeg være teknisk?
2. Hvor bekymret skal jeg være økonomisk?
3. Hvilket ansvar har byggfirmaet?
4. Hvilket ansvar har konstruktøren?
5. Spiller det noen rolle at konstruktøren er engasjert av byggfirmaet?
6. Kan man få hjelp av forsikringsselskapet?
7. I hvilken rekkefølge burde vi gjøre ting? Tanken nå er:
* kontakte byggfirma som får sjekke
* kontakte egen takstmann? Hvilken type takstmann?
* forsikringsselskapet?

Takk for all hjelp, jeg er veldig bekymret.
Tett nærbilde av en konstruksjon med treverk og metallbrakett, sagflis på gulvet. Datert 7. desember 2025. Trebjelker i et hjørne med metallbeslag, sett nærbilde. Tett nærbilde av treverk i en konstruksjon, med en sprukket bjelke synlig. Bildet er tatt den 7. desember 2025.
 
D datja skrev:
Det høres ikke bra ut.

Men legg gjerne opp noen bilder.

Reklamer arbeidet umiddelbart til byggfirmaet. Det er jo denne du hadde en avtale med. Om de deretter selv hyret en ekstern konstruktør er ikke ditt problem.

Om de krangler kan det være bra med en egen tilsynsmann.

Jeg vet ikke hva ditt forsikringsselskap kan hjelpe til med.

Velkommen til Byggahus!
La bilder i eget innlegg.

Huset beveger seg en del, men er det normalt at det beveger seg så mye?
 
D
Så forferdelige synes jeg ikke bildene så ut. Men jeg går kanskje glipp av noe. Kanskje det burde gå an å forsterke herogder.
 
Er du sikker på at det ikke har vært sånn fra begynnelsen? Føles litt usannsynlig at det skulle bevege seg så mye
 
joakim_j joakim_j skrev:
Er du sikker på at det ikke har vært sånn fra starten? Føles litt usannsynlig at det skulle bevege seg så mye
Hei,

Jeg tok dessverre ingen bilder men det vises at skruer har blitt dratt ut og er ganske sikker på at alt satt linjert i sommer. Men bra, dere virker ikke så bekymret, godt med et forum der man kan vurdere alvorlighetsgrad i saker!
 
Jeg ville nok ha hentet inn en egen takstmann for å kontrollere om det kan bli verre når snøen kommer som last
 
SWEBMA SWEBMA skrev:
Jeg ville nok ta inn en egen besiktigelsemann for å kontrollere om det kan bli verre når snøen kommer som last
Hvilken type besiktigelsemann ville du anbefale?
 
Er fullt normalt at det smeller i gamle trehus.
Det kan helt umulig ha blitt dratt fra hverandre, ved den øvre ringen, uten må ha vært så fra starten.
Ser man ved nedre ringen så kan det ikke ha skjedd noe, regelen på høyre side takstolen ligger dikt an og utfyllingen mellom høyre og venstre ligger også dikt an.
Så jeg tror det har sett slik ut der fra starten. Er jo i stort sett umulig å dra ut ankarskruv.
Et nærbilde av en takkonstruksjon i tre med to områder markert i sirkler, viser sammensetning av bjelker og eventuelle sprekker.
 
Som sagt, det er vanskelig å se hvordan det ville ha ligget fra begynnelsen hvis det har beveget seg. Jeg tror heller det ser ut som det har beveget seg fordi det "ikke går sammen" på grunn av ulike dimensjoner på de gamle takstolene og moderne treverk.

Derimot stiller jeg meg svært spørrende til de deformerede spikerplatene. Vet ikke om det var slik konstruktøren hadde tenkt seg... Spesielt den på det første bildet ser jo ganske skranglete ut om jeg skal være ærlig.
 
Det som ser aller verst ut (ifølge meg som jobber som konstruktør, men innen et annet område) er det faktum at du har luft mellom to komponenter som "skrudd sammen"..

Dette betyr at det bare er skruene som tar opp alle laster/belastninger!
Normalt sett skrur man sammen komponentene så man får en friksjon mellom delene som er det som faktisk tar opp hoveddelen av lasten.

Og som tidligere påpekt, glipen har vært der fra starten, skruene har ikke skrudd seg ut (kunne vært mulig om det var spikret) og om ting hadde flyttet på seg så mye ville skruene ha gått av.

Platene tror jeg alltid har sett ut sånn, ser man på dem ser de ikke ut som om de har deformert seg (noe de ville ha gjort om de fikk den formen for at ting har flyttet på seg) men de har rett og slett blitt skrudd fast i ting som ikke har linjert.

Edit: dette synes tydelig på bildet nedenfor da du har en glippe mellom platen og bjelken (rød pil)
Rød pil peker på åpning mellom en stålplate og en bjelke, festet med skruer. Visuell indikasjon på dårlig passform i konstruksjonen.

Nå er jeg som sagt ingen bygningsingeniør, men jobber med en annen type konstruksjon og har 10+ års erfaring med å forme plate/stål..
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.