Hei

Jeg og kollegaen hadde en diskusjon på fredag angående avveksling eller ikke når det gjelder liggende tømmer.

Han skal snart sette inn et kjempestort vindu 15x20 i huset sitt der stokken er av liggende tømmer.

Må man sette inn en avveksling over da?
Huset er fra 1901 og det er bare 1 etasje.

Kommer vel delvis an på hvor mange timmervarv det er igjen opp til takfot samt timmerets kvalitet.

Naturligvis, kommer finnes 3-5 runder igjen, husker ikke nøyaktig hva han sa, tømmeret skal hva jeg har forstått være av god kvalitet

Jeg antar at det blir en hel stokk igjen over vinduet.

Da skal det nok gå bra. Jeg vil foreslå at dere sager inn et spor i stokkendene dere frilegger og låser dem. Dere vil nok fjerne en del dymlinger når dere tar opp hullet, og dere vil ikke at veggen skal kalve.

ATW

• Liker
Tommy1984olsson
  • Laddar…
Høres smart ut, må man stemple opp når man sager, eller fungerer det bra å bare sage opp hullet, så sage/frese et spor i endene og slå inn en regel, antar at en 45x45 er nok?

Jeg ville ikke stemplet, kanskje satt regel på ut- og innside som man dratt sammen med et par gjengestenger/skiver/mutre. Men jeg har holdt på med en låve hvor alt har hellet i alle retninger i det siste så jeg har tatt den sikrere veien.

Om du googler på gåtspor og tømmerstomme finner du noen gode bilder.

/ATW

Nå skulle du/dere sette inn et vindu, og da burde det være et par runder stokker som blir igjen under vinduet, og da skal det nok ikke være noen problemer.

Et bilde hadde vært fint å se.

/ATW

Har dessverre ingen mulighet til å fikse bilde.

Tror det blir 1-2 runder igjen da vinduet er riktig stort, nesten som en dør, tror målene var 150 bredt og 200 høyt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.