Hei!
Jeg har fått en tegning av husleverandøren for å forberede åpningen for trappen (avvekslingen av mellomgulvet),
dessverre har de ferieavstengt i 4 uker nå, så jeg håper å få noen svar på tegningen i forumet istedenfor!
A: Ekstra 45x220 skal gå mellom bærende vegger (2 stk limtrebjelker i dette tilfellet). Skal de to nye
merket med A festes også i bjelken ved siden av, som den skal forsterke? Skal den også spikres fast i underliggende limtrebjelke
eller bedre festes kun i bjelken ved siden av?
B: Hvilken nytte gjør disse 4 stk (liggende) 45x220 når de festes i underliggende bjelke utenfor støttebena? Det skal være
likt på tilsvarende side som er ca. 5 m unna åpningen. Hva forsterker de? Kjenner ikke igjen denne konstruksjonen,
eller misforstår jeg bildet totalt?
C: Er eksisterende limtrebjelke.
D: Er to nye 45x220 langs med åpningen. På høyre side er det spesifisert hvordan den skal festes med bjelkesko, men
hva gjør man på venstre side?
E: Er det kortbjelker som også skal festes mellom eksisterende bjelker, eller ser man bare limtrebjelken som er under?
I så fall kunne vel E festes med vinkeljern på de eksisterende bjelkene på begge sider? Dette forutsetter at
E ikke er kortbjelker?
Dette er kanskje superåpenbart, men jeg må innrømme at jeg ikke helt er med i kampen ;-)
Jeg har fått en tegning av husleverandøren for å forberede åpningen for trappen (avvekslingen av mellomgulvet),
dessverre har de ferieavstengt i 4 uker nå, så jeg håper å få noen svar på tegningen i forumet istedenfor!
A: Ekstra 45x220 skal gå mellom bærende vegger (2 stk limtrebjelker i dette tilfellet). Skal de to nye
merket med A festes også i bjelken ved siden av, som den skal forsterke? Skal den også spikres fast i underliggende limtrebjelke
eller bedre festes kun i bjelken ved siden av?
B: Hvilken nytte gjør disse 4 stk (liggende) 45x220 når de festes i underliggende bjelke utenfor støttebena? Det skal være
likt på tilsvarende side som er ca. 5 m unna åpningen. Hva forsterker de? Kjenner ikke igjen denne konstruksjonen,
C: Er eksisterende limtrebjelke.
D: Er to nye 45x220 langs med åpningen. På høyre side er det spesifisert hvordan den skal festes med bjelkesko, men
hva gjør man på venstre side?
E: Er det kortbjelker som også skal festes mellom eksisterende bjelker, eller ser man bare limtrebjelken som er under?
I så fall kunne vel E festes med vinkeljern på de eksisterende bjelkene på begge sider? Dette forutsetter at
E ikke er kortbjelker?
Dette er kanskje superåpenbart, men jeg må innrømme at jeg ikke helt er med i kampen ;-)
Lite vanskelig å se på tegningen, det går jo ikke å lese tekst/tall men jeg kan jo tenke litt likevel!
nihtila skrev:A: Ekstra 45x220 skal gå mellom bærende vegger (2 stk limtredrager i dette tilfellet), Skal de to nye
merkede med A festes også i bjelken ved siden av som den skal forsterke? Skal den også spikres fast i underliggende limtredrager
eller bedre feste kun i bjelken ved siden av?
Jeg ville limeskrue fast den "nye" bjelken i den eksisterende, fest så begge med noen spikre/festevinkel i limtredrageren.
B: Hva for nytte gjør disse 4 stk (liggende) 45x220 når de er festet i underliggende bjelke utenfor støttebenene? Det skal være
likt på tilsvarende side som er typ 5m borte fra hullet, hva forsterker de? Kjenner ikke igjen den konstruksjonen,
Jeg ser heller ikke hva det er, altan/balkong eller? Det har dog ingenting med selve trappehullet å gjøre.
C: Er eksisterende limtredrager
D: Er to nye 45x220 langs med hullet, på høyre side er det spesifisert hvordan den skal festes med bjelkesko men
hva skal gjøres på venstre side?
Der kommer den jo til å hvile direkte på limtredrageren så fest med noen vinkeljern/gjennomgående spiker/skruer bare.
E: Er det kortbjelker som skal også festes fast mellom eksisterende bjelker eller ser man kun limtredrageren som er under?
I så fall ville vel E kunne festes med vinkeljern på de eksisterende bjelkene på begge sider? Dette forutsetter at
E ikke er kortbjelker?
Det er kun limtredrageren som er synlig og ingen kortbjelker.
Takk for svarene!!ByggaNytt skrev:B: Hva nytte gjør disse 4 stk (liggende) 45x220 når de er festet i underliggende bjelke utenfor støttebena? Det skal være likt på motsvarende side som er typ 5 m bortenfor hullet, hva forsterker de? Kjenner ikke igjen den konstruksjonen, eller misforstår jeg bildet totalt? Jeg ser heller ikke hva det er, altan/balkong eller? Det har dog ingenting med selve trappehullet å gjøre.
Hele tegningen er loftsetasjen i fugleperspektiv, ingen balkong/altaner.
Det ser ut som om man har lagt ned 4 stk 45x220 på bjelkene utenfor støttebena (kattvinden). Det er akkurat over de bjelkene som tilsvarer trappehullet. Akkurat som de skal forsterke de bjelkene som kappes av...
Klikk her for å svare