Hei,

Jeg har fått et konstruksjonsforslag på hvilken stålbjelke samt hvilke søyler jeg skal bruke for å avlaste en 6m bærende vegg og lurer på om noen vil gjøre en kontroll av forslaget.

Forslaget er:
HEB 200 S355N/NL, 6m. Søyler 2stk+2stk dimensjon 45mm x 170mm x 2200mm C24.
Jeg vil gjerne at det skal være litt ekstra robust.
Legger ved tegninger samt bilde på hvor avlastningen skal skje.

Virker rimelig. Med tanke på at bjelken erstatter en vegg, bør nedbøyningen begrenses.

J justusandersson skrev:
Virker rimelig. Med tanke på at bjelken erstatter en vegg så bør nedbøyningen begrenses.
Ok, takker for sjekken.

J justusandersson skrev:
Virker rimelig. Med tanke på at bjelken erstatter en vegg så bør nedbøyingen begrenses.
Hei Justus,

Fikk også beregningen, virker den bra med hensyn til robusthet?
Et spørsmål jeg har er hvorfor innflytelsen er satt til 3.25m? Bjelken skal sitte 2.5m fra nærmeste yttervegg, huset er 6.5m bredt. Samt er søylene sterke nok, jeg har plass til 3stk +3stk, antar at det ikke skader med en søyle ekstra per side om stålbjelken?

• Byggtegning og lasteberegninger for en bærende vegg, med detaljer om egenvekt og nyttelast, samt influenslengder for bjelker.
  • Bilde av programvare for beregning av bjelkelag og dimensjonering, med diagrammer og resultatangivelser for lastkontroll og materialparametere.
Sist redigert:
Jeg kan ikke lese tegningminiatyrene på det første bildet. Oppløsningen er for dårlig. Jeg skulle trenge å se en seksjon av huset også for å forstå sammenhengen. Men det er nok ikke nødvendig. Det er en solid bjelke. Nedbøyningen blir maks L/435, dvs 13,8 mm. Noe som er litt i forhold til spennvidden. Pilarene holder også. Lasten per pilar blir under 30 kN. Ikke noe galt i å bruke en tredje regel slik at det ser solid ut.

• Liker
Graphite
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.