Jeg er i ferd med å erstatte en bærende vegg på ca 2 meter. Den skal erstattes av en limtredrager på 250x95 som står på to søyler: en 120x70 og en 95x95. Søylene skal kobles direkte mot bunnplaten, og disse tenkte jeg å feste med vinkeljern + ekspansjonsbolt.
Over er en rask skisse i Paint av hvordan jeg har tenkt at det skal se ut.
På venstre side sitter 120x70-søylen, så spikerplate vil ikke fungere siden drageren er 95 bred og søylen 120 bred.
På høyre side, der 95x95-søylen sitter, kommer jeg bare til fra én side med spikerplate. (Jeg måtte ha revet ut vaskerommet for å komme til fra andre siden).
Mitt spørsmål er om jeg kan sette vinkeljern i henhold til skissen i stedet. Det er jo ingen sidekrefter å snakke om. Alt skal kles inn i gips senere uansett.
Alternativet hadde vært å sette både vinkeljern og spikerplate på den høyre 95x95-søylen, og å sage ut noe av 120-søylen for å sette spikerplater på begge sider som nedenfor:
Deretter kommer vi til takbjelkelaget. Skal jeg feste limtredrageren mot takbjelkene med vinkeljern, eller bare la dem hvile mot drageren uten noe forband? Så vidt jeg kan se i dag, ser det ikke ut til å være et forband mellom den bærende veggen og takbjelkene.
Det er først og fremst hvordan jeg skal håndtere takkonstruksjonen jeg lurer på. Om det skal gli mellom bjelken og det eller om jeg skal sette vinkeljern i henhold til skissen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.