Jeg holder på med en utbygging av sommerhytta som vil bli i form av et lite "hus" med saltak. Utbyggingen står på pilar, og tanken er å ha åpent tak med en mønebjelke. Når jeg nå har begynt å skissere på planløsningen, viser det seg at den eneste fornuftige plasseringen av gavlvinduet er midt under mønet. Så da til spørsmålet, hvordan avlaster jeg den tenkte mønepilaren så vinduet kan settes inn? Se bilder nedenfor på forslag og problematikk.

A. Sånn var tanken fra begynnelsen med en mønebjelke som har støtte av pilaren. Ok om det ikke var for vinduet...
B. Her går mønepilaren ned på begge sider av vinduet. Men disse hviler bare på bærelinjen uten en pilar som støtte under. Er dette til å anbefale?
C. Mønepilaren går her sammen til midten under vinduet og hviler på pilaren. Ustabilt? Mange kuldebroer?
D. Ja, hvordan gjør man egentlig...?

Diagram av planløsninger for en utbygging av hytte med gavlvindu. Forskjellige løsninger for plassering av nockpelare i forhold til et vindu under mønet.

Her er noen mål:

Takvinkel: 23 grader
Gavelbredde: 5000
Avstand mellom gavler (mønebjelkens lengde): 3500
Vinduets størrelse: 1200x1300 (BxH)
Høyde fra gulvbjelkelag til veggens hammerbånd: 2400
Veggrekkverkets dimensjon: 45x95
Bærelinje på pilarer: 2 x 45x195, C24

Hva er en fornuftig løsning for å gjøre dette og hva kan det kreves av tremateriale?

Sist redigert:
B er den beste løsningen. Pilarne ved vinduets sider gir opphav til to punktlaster som kommer ganske nær midtplinten. En enslig 45x195 C 24 klarer det hvis den ikke belastes på annen måte. Bjelken over vinduet kan være 45x170 C 24 med tanke på den lille spennvidden. Begrepet bærende linje pleier å brukes for det tredje bærende nivået (gulvplanker = 1, gulvbjelker = 2). Stemmer det også her?

• Liker
Buildgates
  • Laddar…
Takk for svaret - det høres jo topp ut om B fungerer! Jeg glemte å skrive at bygningen ligger innenfor snøsonen 2,5, men det har kanskje ikke avgjørende betydning for din vurdering? Forresten, for at gulvet ikke skal havne for høyt, er gulvbjelkene innfelt i bjelkelaget. Gulvbjelker og bærere havner med andre ord på samme nivå.

Da er jeg med. Hvor i Halland finnes snøsonen 2,5? Det endrer dog ingenting vesentlig siden du har doble regler som bjelker.

He he, nja dette er en sommerhytte som ligger i Boråsområdet - der kan det snø noe så kopiøst. Hadde en nabo der som flyttet våren 2010 etter å ha kjørt seg selv og snøfreseren tom den vinteren (ja, han var pedant, det skulle være bar mark på innkjørselen for enhver pris). Sånne vintre kan det ligge 50 cm snø på taket når man kommer dit. Med det i tankene syntes jeg det var verdt å overdimensjonere bjelkelaget en smule.. :thinking:

Her i Halland blir det ofte ikke så mye snø. Bygde et skjermtak forrige sommer og det viktigste der var å få til vannavrenningen.. :crysmile:

Ja, Borås er et skikkelig hull... Jeg fikk det ikke til med Halland.

Jeg har et par ytterligere betraktninger: Med en (1) avvekslingsbjelke blir understøttelsen for mønestolpen (som går opp til mønebjelken) bare 45 x 90, altså bare halve tverrsnittet med en 90x90 mønestolpe. Hvordan fester man mønestolpen på en tilfredsstillende måte i avvekslingsbjelken da?

Vurderer også om det er bedre å sette to avvekslingsbjelker i bredden i stedet. Disse ville da bli 90 dype sammen og altså gi full støtte til mønestolpen. Ulempen blir selvfølgelig at det blir dårlig med plass for isolasjon der (5 mm med 95-regler + 45 i installasjonssjiktet). Men burde man ikke da samtidig kunne redusere høyden på avvekslingsbjelkene fra 170 til 120 mm (eller er det på marginen)? Kuldebroen ville da bli vesentlig mindre, men er det akseptabelt?

Med den begrensede høyden som det er snakk om klarer en 45x95 C 24 regel stilt på høykant en ganske stor last (ca 36 kN ved 0,8 m høyde). Det er den frie (= ustagede) høyden på en søyle i den svake retningen som bestemmer hva den tåler i form av sentrisk last. Du kan bruke vanlige platt- og vinkeljern for innfesting.

Fantastisk, det løser jo det hele. Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.