Etter å ha lett og lest hvert eneste innlegg her nå, uten å blitt klokere, så stiller jeg mitt eget spørsmål..

Vi har kjøpt et 1,5 etasjers rekkehus med kjeller. (1978)
I kjelleren går en bærevegg, og rett ovenfor på entreplanet går en liknende vegg.
Denne veggen vil jeg fjerne for åpen planløsning mellom kjøkken, spisestue og stue. Veggen går i samme retning som takstolene, så den bærer altså, så vidt jeg forstår, bare den øvre etasjen med 3 soverom og et bad.

Huset er bygget i sikaflex (lettbetong) ifølge håndtverkere. Som også har vært her og sett og gjort en konstruksjonsberegning som jeg betalte 3700 kr for... , så gikk de på ferie, og nå har jeg fundert en hel del..

Jeg har målt veggen til 8,4 meter,

Håndverkeren vil montere opp en HE-B bjelke 180, som står på 3 stk VKR rør 100x100 6,3mm, (en midtstolpe) vil det holde?

Hvordan ville det bli med limtrebjelke iom at man må ha en midtstolpe? Noen som kan svare på det?
Legger ved bilde av planløsning med mål ..
Gul planløsning av rekkehus vises med mål på vegger og rom som kjøkken, spisestue, soverom og bad, inkludert håndskrevne notater. Bygningsbeskrivelse med prinsippseksjon av hus: tre etasjer inkludert kjeller, hovedetasje og overetasje. Tekst om grunnlegning og veggmaterialer.

P
Jeg håper at Justus kan svare grundigere, men trenger du en HE-B 180-bjelke, så blir det en solid limtrebjelke for å erstatte den. Risikoen er at det blir problemer med takhøyden.

Hvordan ser det ut med lastfordelingen ved søylene?
Blir ganske betydelige punktlaster, kanskje trengs det forsterkning i etasjen under ved søylene?

• Liker
M Flo
  • Laddar…
Ja.. det stoler jeg på at en konstruktør har tenkt på når han har regnet på det..? Men jeg forstår hva du mener. Jeg har tenkt det samme... VKR-rør har skarpe kanter, og vil jo skjære rett gjennom underliggende vegg i kjelleren... og holder det da å legge plater under VKR som støtte?

Hadde dere ønsket et hus med åpen planløsning burde dere kjøpt et annet hus. Dette er et ganske smalt og avlangt hus. Det gjelder å utnytte dets egenskaper. Dere må jobbe med huset, ikke mot det. Å bytte ut store deler av hjerteveggen i bv mot en bjelke på søyler synes jeg ikke er veltenkt. En 8,5 m lang HEB 180 veier nærmere 1/2 tonn og koster over 10000 kr. Det er et komplisert foretak å gjøre en slik ombygging. Jobb gjennom mulige endringer av planløsningen først.

• Liker
FreQa og 6 andre
  • Laddar…
Jeg tenker da sånn... at i stedet for å se hindringer og hva som ikke er veloverveid... kom med forslag til løsninger i stedet... alt går an å løse! Jeg vil jo ha fornuftige løsninger som jeg kan diskutere med ulike byggere og deretter ta en beslutning basert på de tilbudene jeg får.

Kjøkkenet er ganske kjedelig plassert, korridortype og mørkt med dagslys fra tilstøtende rom. Der kunne man tenke seg at en fjernet hjertvegg kan gi et bedre lysinnfall. Men da må man planlegge om kjøkkenet. Å åpne opp spisestuen mot gangen gir ingenting, bare en forverring. En realistisk målsetting kan være en avveksling på maks 4 m. Spørsmålet er hvor den gjør størst nytte.

Tanken er at når vi river veggen på 8,4 meter... og erstatter den med det jeg tror blir best en stålbjelke som støttes av 3 søyler, hvorav en i midten. Er at vi river det eksisterende kjøkkenet, og der kjøleskap/fryseskap er erstattes med en kjøkkenøy på 3x1,2 m, for å få en åpen lys planløsning, med lysinnslipp fra gang, kjøkken, spisestue og stue. Og at en 8m bjelke veier mye og koster en del er akseptabelt da hele denne visjonen gjør hele huset!

BirgitS
Det gjelder vel et rekkehus. Går da ikke mønet på tvers over kjøkken og trapp?
I så fall burde vel ikke veggen som skal bort være en bærende vegg. Eller finnes det noen tegninger der det klart kommer frem at den veggen er bærende?

Det hadde jo vært bra å se resten av beskrivelsen av huset, men som oppvokst i et 70-tallsrekkehus med bærende konstruksjon i betong så ville jeg gjette på at hjerteveggen er bærende - bjelkelagene hviler nok på den.

Byggeinstruksjon for yttervegger, grunnlag og veggelementer for ulike hustyper, spesielt innvendige bærende vegger av 150 mm lettbetong. , den veggen bærer overetasjen, 150 lettbetong.. , dessverre

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
D
Justus gir noen av de mest konstruktive og kunnskapsrike rådene på dette forumet, så det er absolutt verdt å vurdere om visjonen er mulig (helst før man kjøper huset såklart). Man kan jo alltid bytte visjon.

Går det f.eks. an å bytte plass på spisestue og det øvre soverommet i bildet og åpne en mindre del, typ 4 meter, mellom den nye spisestuedelen og stuen?

• Liker
Bödvar McOlsson og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.