8.426 lest ·
21 svar
8k lest
21 svar
Avstand lekter ved panel på 14mm?
Side 1 av 2
Skal begynne å sette opp stendere for innerveggene i hytta og skal ha liggende panel på 95% av alle veggene.
Er det nok med cc60 mellom stenderne når panelet er 14mm tykt? Kommer til å bruke kortlinger der f.eks. TV-en skal sitte. (om vi kommer på at den skal være på veggen og ikke TV-benk)
/K
Er det nok med cc60 mellom stenderne når panelet er 14mm tykt? Kommer til å bruke kortlinger der f.eks. TV-en skal sitte. (om vi kommer på at den skal være på veggen og ikke TV-benk)
/K
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Du bør ha cc60 og deretter et plate materiale som OSB og deretter panelet. Å bare ha 14 mm panel er for dårlig.
Hvorfor skulle det ikke være nok med bare panel? Aldri hørt at man skulle sette osb bak panel...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Det går utmerket uten plater bak, men mer enn cc60 ville jeg ikke hatt.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Jeg tenkte mest for å stive av, panelet stabiliserer jo ikke noe nevneverdig. Men jeg kan ta feil.
Yttervegger med stendere 60cc vil helst ikke legge til flere stendere. Innerveggene skal opp nå i påsken. Kanskje skulle ta 45cc til soveromsveggene? Toalettet og pannrommet blir 30cc og plater på veggene.
/K
/K
Kjør i 60 overalt så blir det enklere! Å det holder garantert!
Suverent da kjører vi med 60cc.
Vi kommer til å kjøre med moelvens dekkhvitmalte panel for å spare litt tid. En hytte på 97kvm vil jeg ikke stå og male panel i da blir vi aldri ferdige. 😜
Takk for alle svarene i tråden. 😃
Vi kommer til å kjøre med moelvens dekkhvitmalte panel for å spare litt tid. En hytte på 97kvm vil jeg ikke stå og male panel i da blir vi aldri ferdige. 😜
Takk for alle svarene i tråden. 😃
Skulle ikke engang male et rom på 10 kvm. 😜 Stor applaus til dem som gjør det. 😃
Bare jeg og mannen bygger og bare i helgene da hytta er 30 mil unna. Så det føles ganske bra å ha en grunn til å kjøpe ferdigmalt panel så vi slipper å male. 😃 Dessuten har vi prutet ned prisen betraktelig så det blir ikke så dyrt.
Bare jeg og mannen bygger og bare i helgene da hytta er 30 mil unna. Så det føles ganske bra å ha en grunn til å kjøpe ferdigmalt panel så vi slipper å male. 😃 Dessuten har vi prutet ned prisen betraktelig så det blir ikke så dyrt.
Sjansen på et nytt spørsmål her...
På loftet skal vi ha sponplate eller osb-plate samt gips på veggene. Kan jeg sette platene direkte på selve støttebena eller må jeg regel dem opp? Vi har 60 cc mellom støttebena/takstolene. Skal inn til byen i dag og handle virke. Ville vært toppen økonomisk sett om vi kunne unngå å regle veggene. Tanken var ellers 3 stk liggende 28*70 (gles) på støttebena og så platene på det.
Kan f.eks. elektrikeren trekke elektrorør bak støttebena for det er sikkert ikke så bra å bore i dem da de inngår i takstolen og har riktig beregnet holdbarhet.
På loftet skal vi ha sponplate eller osb-plate samt gips på veggene. Kan jeg sette platene direkte på selve støttebena eller må jeg regel dem opp? Vi har 60 cc mellom støttebena/takstolene. Skal inn til byen i dag og handle virke. Ville vært toppen økonomisk sett om vi kunne unngå å regle veggene. Tanken var ellers 3 stk liggende 28*70 (gles) på støttebena og så platene på det.
Kan f.eks. elektrikeren trekke elektrorør bak støttebena for det er sikkert ikke så bra å bore i dem da de inngår i takstolen og har riktig beregnet holdbarhet.