Huset skal trykktestes neste uke, og entreprenøren har lagt fuktsperren på den varme siden av isolasjonen, men den sitter ikke inntil eller nær. Det kan være flere cm opp til flere meter mellom isolasjonen og fuktsperren, avhengig av hvilken del av huset vi ser på. Jeg har en liten bilde nedenfor, spørsmålet er: er det riktig å gjøre det slik? Må ikke fuktsperren ligge direkte på isolasjonen? Er veldig stresset over dette. Noen som kan hjelpe meg med spørsmålet mitt? Får jeg ikke problemer med kondens etc på denne måten? Kanskje også viktig å vite; FTX aggregatet ligger mellom isolasjonen og fuktsperren, kondens?
Det føles som en merkelig løsning å etterlate et gigantisk rom mellom fuktsperre og isolering .... som gammel byggherre ville jeg aldri gjort det. Kjennes som en lettvint løsning for å tjene penger ...
Kanskje en teoretiker kan svare på spørsmålet, jeg har bare magefølelsen å gå på
Det burde ikke være noen større risiko for fukt bare fordi det er noen dm mellom plasten og isoleringen. Det kan vel snarere være en bedre løsning om det er enklere å få til en tett fuktbarriere under takstolene sammenlignet med at man skal klippe og teipe en masse inne i fagverket.
@useless Takk! For meg spiller det jo egentlig ingen rolle. Bare det ikke skaper problemer. Jeg har jo som sagt aggregatet på loftet, så husets varme kommer jo ikke opp dit om det plastes sånn. Loftet vil alltid være kaldt selv om det er isolert? Fordi plasten ikke lar varm luft komme opp til loftet?