Hei,
Har laget et plank der det nå er på tide å ordne til porter. Den første blir ved hovedinngangen og siden det er første gang jeg lager plank (og port), dukker det opp noen spørsmål.
Planket på denne strekningen består av vertikale trykkimpregnerte (A) stolper i dimensjon 70x70 mm samt utvendige horisontale trykkimpregnerte (AB) bord i dimensjon 22x145 mm. Portens bredde blir ca 100-110 cm bred.
Tanken er at rammen består av stående 45x95-regler (da det var det som fantes ved innkjøpstidspunktet) med en skrå, regel mellom øvre og nedre kant som gir et Z-formet inntrykk. Utenpå dette finnes samme type bord som øvrige planket på begge sider. Tenkte å bruke "utvendige" hengsler.
Spørsmål 1)
Med tanke på plankets dybde, tenker jeg at det er viktig å vurdere avstanden mellom porten og planket for at man skal kunne åpne/lukke porten. På den ene siden tenker jeg at det blir lettere med utvendige hengsler i stedet for hengsler som sitter sentrert direkte på stolpen. På den andre siden gjetter jeg at et mellomrom på 10 mm er mer enn nok for å muliggjøre åpning/lukking. Er jeg riktig der?
Spørsmål 2):
Siden det er en ganske betydelig port der tanken er at hele vekten holdes oppe av hengslene, tenker jeg at det stiller noen krav til styrken. Noen tips om hvordan man navigerer rundt valget av hengsler?
Spørsmål 3)
Rent estetisk, er det en god idé å kanskje prøve å få tak i flere 70x70 mm stolper i stedet for 45x95 mm regler? Tenker i de baner fordi bordene vil sitte nøyaktig likt som på planket, og porten vil derfor ikke avvike nevneverdig i utseende. Undrer på risikoen for at 45x95 mm og den mindre totaldybden vil få det til å se slurvete ut.
Er det noe som er uklart kan jeg tydeliggjøre. Takk på forhånd!