Jeg skal begynne med å flytsparkle et gulv på omtrent 8 kvm. Har aldri gjort det før, og det blir et bra første prosjekt, siden jeg planlegger å legge platonmatte og celleplast over, så da ser ingen om det ikke blir bra :)...

Uansett, så var jeg ute og så på litt flytsparkel i byggevarehuset og så noe som ble kalt flyteevne. Jeg spurte i butikken, men personalet kunne ikke svare på hva det var for noe (tillitsvekkende!?!!?). Hva er flyteevne for noe? Det stod noe om at man en ring på 30 i diameter på en pleksiglassplate som var en størrelse?!?!?!?!?

Jeg skal ikke sparkle så høyt, men det blir nok 3 cm på enkelte steder siden gulvet er ganske ujevnt etter bilingen :o, uansett så tror jeg at jeg må flytsparkle mer enn én gang og lurer på om jeg må prime mellom flytsparklingene, eller om det holder med å prime første gang mot betongen? Lurer også på om jeg skal tørke opp flytsparklingen med en byggvifte, eller om det i så fall kanskje tørker for fort?

Flyteevne er en måte å, med en standardisert målemetode, angi hvor "rinnete" flytsparkelen er. Sammenlign med å helle ut en desiliter yoghurt henholdsvis en desiliter melk på en plan overflate. Melken har høyere flyteevne og sprer seg derfor mer ut til en jevnere overflate. Hvis du flytsparkler i flere sjikt, skal du alltid prime før hvert nytt sjikt. Primingen er bl.a. til for at vann ikke skal suges bort fra det nylagte flytsparkelsjiktet. Vurder også at sjiktene ikke får bli for tynne, samt at når du har lagt et sjikt, så må det tørke i kanskje 12 timer før du kan prime på det. Du skal absolutt ikke bruke en byggvifte! Vannet i sparkelen skal ikke fordampe bort, det skal bindes kjemisk i sparkelen. Hvis vannet fordamper bort eller suges ned i underlaget, blir sparkelsjiktets egenskaper kraftig forringet.

Så finnes det flyt som klarer dine 3 cm i ett sveip så blir det lettere og går raskere.

Ardex,men dyrt.Kjøper man riktig flyt blir det kanon.Glem ikke å tette i gulvvinkler, terskler, ellers renner flyten bort.Det finnes også høyde pinner å lime på gulvet.Bruk gjerne bred tannet sparkel.

P
Med f.eks. Maxit 4360 kan du sparkle opp til 80 mm, men jeg tolker deg som at du har problemer med markfuktighet pga. platonmatten? I så fall blir det mer komplisert med valget av avrettingsmasse, så sjekk med leverandøren at den tåler den tilførende fuktigheten, eller støp det opp i stedet.

men jeg tolker deg som at du har problemer med markfukt iom platonmattan?
.

Nja, ikke hva jeg vet, men jeg vurderer følgende. Platton, isolasjon, elgulvvarme, klinker. Og siden det er et 70-tallshus med plate på mark uten isolasjon/eller veldig lite isolasjon under platen, så føles beskyttelsen med platton som en bra ting...

eller støp opp det i stedet.
Med vanlig betong mener du? Er ikke det vanskeligere å få til jevnt og bra?

Sist redigert:
Låner tråden litt.
Dere snakker om hvor tykke lag man kan flyte maksimalt. Mitt spørsmål er hvor tynne lag som er mulige?
Vil selv flyte 2 - 5 mm tykt lag i min hall. Er dette mulig?

Forresten, tenkte selv å legge uten gulvvarme pga at jeg har boende under. Dvs bjelkelaget holder noenlunde temperatur. Noen som har erfaring med dette, blir det bra?

bästedräng skrev:
Låner tråden litt.
Dere snakker om hvor tykke lag man kan flyte maksimalt. Mitt spørsmål er hvor tynne lag som er mulige?

Forresten, tenkte selv å legge uten gulvvarme pga at jeg har boende under. Altså bjelkelaget holder en grei temperatur. Noen som har erfaring med dette, blir det bra?
Maxit 4320: minste tykkelse 4 mm ifølge databladet.

K
Om det likevel skal bli helt plant så er det jo en helflyt som er å foretrekke. Floor 4160 kommer dessuten ned på min 2 mm.

bästedräng skrev:
Låner tråden litt.
Dere snakker om hvor tykke lag man kan flyte maksimalt. Mitt spørsmål er hvor tynne lag som er mulig?

Forresten, tenkte selv legge uten gulvvarme pga at jeg har boende under. Dvs bjelkelaget holder brukbar temperatur. Noen som har erfaring med dette, blir det bra?
Boende under eller ikke påvirker ikke gulvets temp i noen høyere grad hva jeg har merket, enten når vi bodde på 3. etasje i leilighet eller i overetasjen på eget hus. Det som avgjør er hvilket gulv Du har. Der vi har eikeparkett (60-tallsmodellen med massive staver ca 8 mm tykt, ikke dagens modell som mer er finér på sponplate) er det aldri særlig kaldt på gulvet men i badet med flisegulv er det alltid kaldt, begge rommene ligger i overetasjen. Fliser, laminat = gulvvarme, men med heldekkende teppe er gulvvarme nærmest bortkastet tror jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.