Forutsetninger:
Kjellerplan i nyrenovert skråningsvilla. Skal innredes som boligareal. Sålen er armert ca 80mm, ligger på 0-8 sand.
Sålen innvendig er frilagt og alt er nå knusktørt etter en vellykket drenering men jeg vil være helt sikker, så jeg tenker legge:
Platon multi med oppvik og passivt ventilert med åpne sokler, 200mm S100 cellplast, lumpepapp (mot knirk), sporet spon med gulvvarme, masonitt, teipet heldekkende teppe.
Det er 3 rom á ca 10kvm.
Problemet - betonggulvet er veldig ujevnt.
Vi har i tillegg pigget opp og lagt nytt avløp og fylt igjen med sand og leca.
For å få gulvet stabilt og jevnt nok for Platon må vi jevne ut. Flyt er utelukket da det handler om dels meget ujevn overflate og forsenkninger på opptil 30mm.
Prøvde å slipe av med en HTC men den klarte ikke jobben (6000 spenn rett i dass)
Spørsmål - Blir det bra å sparkle med finbetong?
Overflaten trenger jo ikke være estetisk pen og eventuelle sprekker bør ikke gjøre noe...
Spørsmål 2 - hvor lenge må den brenne før vi dekker med platon?
Kjellerplan i nyrenovert skråningsvilla. Skal innredes som boligareal. Sålen er armert ca 80mm, ligger på 0-8 sand.
Sålen innvendig er frilagt og alt er nå knusktørt etter en vellykket drenering men jeg vil være helt sikker, så jeg tenker legge:
Platon multi med oppvik og passivt ventilert med åpne sokler, 200mm S100 cellplast, lumpepapp (mot knirk), sporet spon med gulvvarme, masonitt, teipet heldekkende teppe.
Det er 3 rom á ca 10kvm.
Problemet - betonggulvet er veldig ujevnt.
Vi har i tillegg pigget opp og lagt nytt avløp og fylt igjen med sand og leca.
For å få gulvet stabilt og jevnt nok for Platon må vi jevne ut. Flyt er utelukket da det handler om dels meget ujevn overflate og forsenkninger på opptil 30mm.
Prøvde å slipe av med en HTC men den klarte ikke jobben (6000 spenn rett i dass)
Spørsmål - Blir det bra å sparkle med finbetong?
Overflaten trenger jo ikke være estetisk pen og eventuelle sprekker bør ikke gjøre noe...
Spørsmål 2 - hvor lenge må den brenne før vi dekker med platon?
Jeg er ingen snekker men jeg hadde støpt igjen hullene. Sparklet opp de verste dalene og slipt ned de topper som stikker opp med en håndholdt betongsliper. Det burde vel bli jevnt nok, eller heller hele gulvet?
Deretter på med Platon og gjøre som du har tenkt.
Spørsmål: Har du plass til så mye (200mm) isolasjon i kjelleren?!
Om det heller og er ujevnt kanskje Nivell kan være et alternativ. Vet dog ikke hvor mye det bygger. Eller om det er noe bra.
Deretter på med Platon og gjøre som du har tenkt.
Spørsmål: Har du plass til så mye (200mm) isolasjon i kjelleren?!
Om det heller og er ujevnt kanskje Nivell kan være et alternativ. Vet dog ikke hvor mye det bygger. Eller om det er noe bra.
Angående høyden på isolasjonen... nei, egentlig ikke. Men gulvvarme krever minst 200 for å ikke risikere omvendt fuktvandring.
Jeg vurderer 150 mm cellegummi og radiator i stedet. Har 242 cm fra betongsåle til tak. Så det blir trangt...
Hva ville dere gjort?
Jeg vurderer 150 mm cellegummi og radiator i stedet. Har 242 cm fra betongsåle til tak. Så det blir trangt...
Hva ville dere gjort?
Jeg testet nå å sparkel med finbetong. For å få bort de verste gropene og dermed få mindre forbruk av avrettingsmasse.
Overflaten blir ca 10-20mm tykk.
Når kan jeg flyte?
Anbefalt RF er vel 90%. På en så tynn overflate, hva kan jeg regne med i tid?
Overflaten blir ca 10-20mm tykk.
Når kan jeg flyte?
Anbefalt RF er vel 90%. På en så tynn overflate, hva kan jeg regne med i tid?
Hei minitusen, hvordan gikk det med dette prosjektet, hvordan løste du det til slutt?M minitusen skrev:
Jeg har lignende bekymringer med ujevn plate.
Klikk her for å svare