Et spørsmål til dere som vet mer enn meg ;)

Hvis man har en kjeller med uisolert plate og vil isolere på "oversiden" før man legger det gulvmaterialet man ønsker å ha.. hvordan gjør man det på beste måte? Jeg kjenner prinsippet.. altså når vi gjorde det selv.. så brukte vi tilsvarende plantonmatte under.. deretter "flytende konstruksjon" med 5 cm celleplast (for gulv da.. eller ja høyere bæreevne) og så sponplate + overflate)

Men min fundering går snarere på om man vil ha et enda mer stabilt gulv for tunge ting.. hvordan kan man gjøre det? Hvis man nå nødvendigvis vil ha isolasjon oppå... kan man lektere på et vis?

Jeg funderte på om man kunne løse konstruksjonen på samme måte som man noen ganger gjør i vegger i kjeller.. altså stålprofiler med trelekter i (altså de kommer ikke i kontakt med fuktigheten).. kan det fungere i motsatt rekkefølge på gulv? Altså man legger en stålprofil i bunnen og en trelekter i den... og så isolerer med celleplast og sponplate + overflate?

Eller er det en big "no no"...

Tips? ideer`?

Takk på forhånd
MVH Sandra

I
Det viktige er at du får en luftspalte mellom btg.platen og det som skal være oppå den. Du kan f.eks. bruke vanlige trelekter i kombinasjon med Knutsonkiler (av plast) som ikke fører opp fuktigheten til lektrene.

Hvordan du så lager gulvet er en annen sak. Du må sannsynligvis (for å kunne bære opp isolasjonen) legge en type plate (8 mm oljeimpregnert hard trefiber hvis du bruker celleplastisolasjon, eller dobbel 12 mm asfaboard hvis du bruker vanlig MU) i bunnen under lektrene (blir en del plunder for å få det til å fungere) eller spikre på en planke på flaten under dem med utstikk p.b.s. om lektrene som opplegg og legge platen mellom dem (er å anbefale siden du da kan jobbe ovenfra hele tiden). På platen isolasjonen opp til ø.k lekter og så plate igjen (22 mm gulvspon), men da må du ta hensyn til at den varme romluften kan ta seg ned i isoleringen hvis du ikke legger en plastfolie under gulvsponet.

Så må du sørge for å sette luftspalten under gulvet i forbindelse med den luften som finnes i rommet. Enklest ved å slippe gulvsponet 5-7 mm fra veggen og dekke sprekken med en Syninge ventilert gulvsokkel.

Platon med cellplast & sponplate burde vel gå bra, vil du ha mer stabilt gulv øk tykkelsen på sponet.

Et alternativ er også Granab med for eksempel 38mm spon om det skal være ekstra stabilt, bra alternativ om ikke platen er spikrak (slipper flytesparkle).

Luftet sokkel eller ventilert.

Korrina:

Granab er det tilsvarende Nivells system eller? Da vi la vår form for flytende gulv føltes det som om det skulle svikte i gulvet om vi satte for eksempel pianoet der eller lignende..vi vil ikke ha sviktende gulv på noe vis (derav funderingen på regling..som hjelper til å støtte opp)

MVH Sandra

imported_Byggaren:

Så man kan ikke gjøre på samme måte som det flytende gulvet.. dvs legge cellplasten direkte på platon typ.. og så bygge på over det.. og så bruke ventilerte sokler? *fundere på om jeg gikk glipp av noe i teksten din*

MVH Sandra

I
Fordi du ønsket et stumt gulv som tåler litt mer enn de flytende gulvene gjør, og derfor ønsket et oppforet gulv, svarte jeg på det spørsmålet som gjaldt oppforet gulv.

Det går selvsagt like fint å legge et flytende gulv hvis du velger Platon i bunnen mot btg. for å få luftspalten, deretter en bedre kvalitet celleplast av noe slag med høy densitet (som isolerer dårligere), en plastfolie (for å slippe knirkingen mellom celleplasten og undersiden av 22 mm sponplategulv og samtidig tjene som fuktsperre). Men du må regne med at det svikter mer i et flytende gulv enn i et oppforet gulv, siden det uunngåelig blir kompresjon i både Platon og celleplasten ved tung belastning.

imported_Byggaren:

Du svarte på helt riktig spørsmål før hehe (takk!).. altså angående nettopp opplektet gulv! Det var jo den delen av det hele som jeg ville utforske litt (flytende gulv har vi lagt før.. og jeg oppfattet det som hm "spinklere".. om man skal ha veldig mye vekt på enkelte steder - men det er jo en personlig mening bare).

Men det jeg lurte på var om man ikke kunne ha samme "bunn".. selv om man valgte å lekte.. dvs ha platonmattan i bunnen (fuktsikring?).. og så isolere med cellplast mellom lektene så å si (kanskje absolutt ikke går an å gjøre så på grunn av noe.. men det er derfor jeg spør.. for jeg vet ikke :) )

Beklager at jeg kompliserte spørsmålet mitt.. :)
Takk for svarene!!
MVH Sandra

I
Snigla skrev:
---
Men det jeg lurte på var om man ikke kunne ha samme "bunn".. selv om man valgte å lekte.. dvs ha platonmatten i bunnen (fuktsikring?).. og så isolere med celleplast mellom lektene så å si (kanskje absolutt ikke går an å gjøre så pga noe.. men det er derfor jeg lurer.. for jeg vet ikke :) )

---
Du mener å legge Platon på betongplaten mellom lektene? Jo, det går jo også å gjøre som alternativ til 'bjelkelaget' med en plate. Kilen (hvis betongplaten er noenlunde jevn) trenger ikke å bygges mer enn hva knastene på Platonmatten er høye.

Med risiko for å bli idiotforklart...

Kan noen forklare hva problemet skulle være med å legge en fuktsperre, type plast, nederst, isolasjon oppå og til slutt støpe ferdig gulv øverst.

Hvorfor styre med luftspalte?

Er det forskjell om det er betong under isolasjonen eller bare grunn?!!

Jeg er med på at det er en fordel med kapillærbrytende underlag, les singel/leca, men så vidt jeg vet regnes cellplastisoleringen som nettopp slik...

Lurer...

I
wedge73 skrev:
Med risk for å bli idiotforklart...

Kan noen forklare hva problemet skulle være med å legge en fukt sperre type plast nederst isolasjon oppå og til slutt støpe ferdig gulv øverst.

Hvorfor komplisere med luftspalte?

Er det forskjell om det er betong under isolasjonen eller bare mark?!!

Kjøper at det er fordel med kapillærbrytende underlag, les singel/leca, men hva jeg vet så regnes cellplastisoleringen som nettopp slik..

Lurer på....

Slik skrev TS i sitt første innlegg:

"Men min fundering går snarere på om man vil ha en enda mer stabil gulv for tunge ting.. hvordan kan man gjøre det? dersom man nødvendigvis vil ha isolasjon oppå... kan man regel på noe vis?"

Det er den problemstillingen jeg har svart på hele tiden.

Ditt alternativ går selvfølgelig også å utføre. Hovedsaken er at eventuell markfukt gjennom nåværende btg.platte ikke ledes videre oppover i gulvet.

imported_Byggaren skrev:
Ettersom du ønsket et stumt gulv som bærer litt mer enn de flytende gulvene gjør og derfor ønsket et oppforet gulv, svarte jeg på det spørsmålet som gjaldt oppforet gulv.

Det går selvsagt like bra å legge et flytende gulv om du velger Platon i bunnen mot betongen for å få luftspalten, deretter en bedre kvalitet celleplast av noe slag med høy densitet (som isolerer dårligere), en plastfolie (for å unngå knirkingen mellom celleplasten og undersiden av 22 mm sponplategulv og samtidig tjene som fuktspærre). Men du må regne med at det svikter mer i et flytende gulv enn i et oppforet gulv, ettersom det uunngåelig blir kompresjon i både Platon og celleplasten ved tung belastning.

Min tanke var at det blir en stummere og noe mindre komplisert konstruksjon om man utelater platonmatten og sponen og støper i stedet.

Et stort spørsmålstegn er hvilken nytte platonmatten har mulighet til å gjøre, det kreves i så fall en ventilerende luftspalte rundt om langs veggene som får dårligere funksjon jo tykkere isolering som brukes.

Likeledes er det ikke så veldig mange m2 som platonmatten klarer å ventilere uten hjelp av elektriske vifter eller tilsvarende.

Et problem med støping er høyden, men finnes det plass for platon, isolering og spon så kanskje det går.

• Liker
Florafix
  • Laddar…
wedge73: forskjellen med betong under i stedet for bare grunn, er at betongen i viss grad transporterer fukt. Man risikerer altså at fukten går opp i veggene i stedet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.