Av en eller annen grunn har vi kantelement rundt vår betongplate ved inngangen, noe som gjør det vanskelig når vi prøver å gjøre den penere. Målbildet er noe i stil med den hvite platen på bildet. Det går jo an å flytsparkle oppå betongen, men hvordan bør man gjøre på kanten og ved isolasjonen? Risikoen er stor for at det sprekker, antar jeg?
 
  • Betongplattform ved inngang med hvit kantelement, blomsterkrukke, kost, lykt og sykkel i bakgrunnen. Gruslagt foran gangvei.
  • Betongterrasse ved inngang med hvite søyler, sorte dør og planter, omkranset av grus og gressplen. Rød kost lenet mot veggen.
  • Hvitt hus med veranda, søyler og blomsterpotter ved inngang. Gressplen og brosteinsbelagt sti i forgrunn.
Jeg ville ha kuttet ut isolasjon, lagt i en armering og støpt med litt fin betong.
 
P
Man kan skave seg ned i frigoliten i kantlementet sånn at man beholder sementplaten hel på utsiden, på den måten får man litt tykkere og mer holdbar kant rundt om..
Sjekk bare at sparkelen eller støpingen du har tenkt å gjøre er utendørs og frostsikker😊
 
Takk! Skulle et alternativ være å bygge en støpeform som går ut 1-2cm fra kantene og stikker opp 1-2cm høyere enn platen og rett og slett støpe både kanter og overside på et brett? Er det stor risiko for at det sprekker når det er så tynt? Hva slags type betong ville man brukt? Helst skulle jeg ikke gjort platen mindre ved å fjerne kantelementene.
 
P
Nja 1-2 cm er for svakt for skal du støpe utenfor L-elementet så trenger denne armert sammen med det som du skal støpe oppå..
Og da trengs tykkere støping..
Hva har du imot å skjære bort elementet i seg?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.