Sittställning
Hei !

Har en diskusjon med en venn som hevder at det holder med 800cc mellom ekspanderspiker, noe det kanskje gjør...

Men hva er anbefalingen? 300cc?

Det handler om takgips, den typen plater med faset kant som bare skal males i prinsippet.

Åsa Lund
Sorten heter gipsplank
Vet ikke svaret men 800 høres feil ut

Litt mer info kanskje ville vært bra, om det er regelverket så kanskje men skal dere sette gipsen med dem så nei det ville ikke jeg gjort

Hva veier gipsen, regelverket og ting som ev. kommer til å henge/monteres? Beregn (lavt) at ekspansjonsspiker tåler ca 50kg, så del vekten med 50 så får du en idé om minste antall festepunkter. Ekspansjonsspiker er jo ikke det optimale å bruke i tak, se på betongskrue.

Sittställning
Det handler om å regle tak med 28x70 innfesting skjer i betong med ekspansjon spiker, 800cc mellom hver ekspansjon. Så 300cc mellom regler og 800cc mellom spiker. Gipsen er 1200x600

Jeg synes det virker lite og hadde ønsket å ha typ halvparten av det.

Gips pleier vel å være rundt 10kg per kvm

• Liker
Peoplebeer
  • Laddar…
Jeg kjørte cc600 mellom spiken, har for meg jeg leste det i monteringsanvisningen til sekundærreglene

• Liker
Sittställning
  • Laddar…
når man gleser overetasjer i hus med 28x70 gles og 1200c/c mellom takstolene da fester man glesen med 2 stk 3" galvanisert spiker i takstolene, og det holder for gips

en 1200x600 gips veier ca 7-8 kg

Sittställning
T tergo skrev:
når man tynner ut ovenpå i villaer med 28x70 gles og 1200c/c mellom takstolene da fester man glesen med 2 stk 3" galvet spiker i takstolene, og det holder for gips

Våger man stole på expander på 800cc da tror du?

Raskt googlesøk gir jo kostnaden for expanderspiker på mindre enn 2kr/st. Til den kostnaden hadde jeg jo slått inn dobbelt så mange som anbefalt og deretter sovet godt om natten.

When in doubt, overdimensjonér!

• Liker
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
S Snappahaneklanen skrev:
Rask googling gir jo kostnaden for expanderspik til mindre enn 2kr/st. Til den kostnaden hadde jeg jo slått i dobbelt så mange som anbefalt og så sovet godt om natten.

When in doubt, overdimensioner!
Haha jeg er helt enig! 400-600cc mener jeg er passe. Jeg vil ikke kjenne reglene flekse når jeg drar i dem.

Sittställning Forlowt skrev:
Våger man stole på expander på 800cc da tror du?
Ja om det er normal kvalitet på betongen, men test å feste en gles med c/c 800 og se hvor bra det sitter.

T tergo skrev:
når man gleser overetasjer i villaer med 28x70 gles og 1200c/c mellom takstolene da fester man glesen med 2 stk 3" galva spiker i takstolene, og det holder for gips

28x70 skal spikres med doble 4” spiker i hver takstol.

Det vil holde med 800c/c

Sittställning
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det kommer att holde med 800c/c
Æææsch! Da tar jeg feil jo! Kan du ikke si 600 i stedet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.