J justusandersson skrev:
Med hva du har sagt i bakhodet, fraråder jeg ganske bestemt. Hulltakingen virker ikke absolutt nødvendig. 70x220 må være en imponerende dimensjon, men med 6 m spennvidde har du ingen marginer. Skal man gjøre store hulltak i bjelker, er det to steder man bør unngå: Midt på halve lengden og inntil opplagene (støttene for bjelkene). Hulltakingen bør gjøres på halve bjelkens høyde. Problemet med avløpsrør er at de trenger å ha fall og at hullene derfor ofte havner feil i høyden. Et servantavløp kan trekkes langs veggen til den vertikale stammen.
Jo, jeg har vært i tankene om å fortsette kjøre på 2 stammer for å unngå hulltakingen. Men jeg ønsket råd og fraråding rundt alternativet å slå sammen stammene for å enklere muliggjøre en fullstendig rørfornyelse og få bort de gamle støpejernsrørene.

Så om valget er:
1) hulltaking + rørfornyelse
Eller
2) behold 2 stammer + 1 støpejernsrør fra 1938.

Alternativ 3 å bytte begge stammene er kanskje eller kanskje ikke mulig, det gjenstår å undersøke nærmere.

Jeg prøver å få oversikt over mine valg her, så din mening settes pris på :)
 
Oppdatering:
Løsningen ble en rund hulltaking for 75mm rør og deretter 22mm kryssfiner som ble limskrudd på begge sider av bjelkene.

Det finnes en bærende vegg i etasjen under, så bjelkespennet er nok "bare" 3m.
 
  • Liker
Carl Lotus og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.